Hjem | Arkiv | Best of | F.A.Q. | Facebook | Abonner via RSS eller RSS via E-post | Sponset av Lån uten sikkerhet

Sprangridning har ingenting i OL å gjøre

SKREVET DEN 17.08.2008 AV REDAKTØREN

OL er smått pinlige greier. I Dagbladet leste vi før mesterskapet startet at absolutt alt av billetter var revet vekk, men nå viser det seg at tribunene står tomme. Det er flaut, men fullt forståelig – for ærlig talt folkens, en del av de “idrettene” som det konkurreres i er jo ikke idretter.

Sprangridning for eksempel. Det er ingen idrett. Det er bare jævla homo. Og litt dyreplageri. Tvinge gampen til over alle de hoppene liksom. Homo? Ja. Flaut? Veldig. Særlig når VG slår det stort opp at Norge kan ta medalje i denne “idretten”, som jo ikke er noen idrett.

Deltakerne i sprangridning får ha oss unnskyldt, men – hvis dere skal være ærlige med dere selv nå.. er det ikke HESTEN som gjør jobben her??? Dere gjør jo faen ikke en damn shit, bare sitter oppå der og vugger skrevet fram og tilbake til orgasmen tar dere. Det blir jo med ett ganske patetisk når en av deltakerne da sier at: “Jeg måtte bare gjøre mitt. Det var rått å klare dette.”

Vel.. rått av HESTEN ja. Ikke av deg. Det er helt utrolig at dette dyreplageriet er en OL-gren. Sprangridning er altså OL-gren. Konekasting er det ikke. Go figure.

Og jaggu klarer de å skrive tykke bøker om disse greiene også. Go figure 2. Denne boka forteller sikkert hvordan man enklest vogger seg til orgasme også.

Diskuter hest her – hesteforum

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Lagret i: artikkelbilde, Sport & Spill

ARKIV | RSS

124 kommentarer - (Legg igjen din kommentar..)

  1. Tonje
    Skrevet den 17.08.08

    Ehh.. unskyld meg, men har du noen gang i det hele tatt sittet på en hest?? Ridning er en kompleks sport hvor man må ha god kondisjon, styrke, koordinasjon og en god porsjon talent i tillegg. Tydeligvis ikke mye peiling på dyr her i gården heller, for isåfall ville du visst at det ikke går an å tvinge en hest til å hoppe feilfritt om og om igjen på så høye baner. Hence – virkelig gode spranghester liker hva de gjør! Ta deg en ridetime og forsøk å ri nedsittende trav i 15min før du uttaler deg om ting du ikke har peiling på… Å ikke like en sport er en helt ærlig sak, personlig så hater jeg fotball – men det betyr ikke at jeg ikke klarer å innse at det faktisk er en ganske vanskelig sport å mestre. Til og med idretssutøvere i såkalte “skikkelige” idretter som har prøvd ridning sier at det er noe av det mest vanskelige og komplekse de noen gang har vært borti. I nesten alle friidrettsgrener så er det teknikk og rå styrke som gjelder, i hestesport må man faktisk ha en god rytterfølelse også (slik som fotballspillere må ha ballteft). At det har gått inflasjon i OL-grener er jo en annen sak….. Ha en fin kveld! :-)

  2. Meg
    Skrevet den 17.08.08

    Har du noen gang prøvd å sitte på en hest i det hele tatt? Du burde faenmæ’ få rævva di i gir å gjøre det! Hadde jeg hatt ditt telefonummer skal jeg love deg jeg hadde ringt og latt deg høre det! Norske såkalte “mannfolk” (som folk forbinder med å være tøff og vite hva de driver med, men som EGENTLIG er sånn ca det motsatte, nemlig udugelige drittsekker og hjelpesløse jævler) syns ridning er skikkelig teit og homo. Vel, de aller fleste topprytterne her i verden er menn. Fordi de TØR! De er ikke som de andre jævla pinglene som sier hest er homo og ikke tør prøve å nærme seg en hest engang. Du er faenmeg helt blåst i hue! Jeg går i klasse med en som sa det samme som deg: “Hallo, ridning er gjerne ikke vanskelig, da! Det er jo hesten som gjør jobben, rytteren sitter bare på og styrer!” Jeg tok han med i stallen, og han skiftet mening rimelig fort etter å ha satt seg opp på hesten. Jeg veit at du må bare være ei sånn jævla pingle og an pissredd rumpedilter, som er for pysete til å gjøre noe som helst sjøl. Du bor sikkert fremdeles hjemme hos morra di og får smørt nistepakke hver jævla dag. Enten det, eller du er en jævla feit snørrvalp som ikke veit åssen du knyter dine egne jævla skolisser engang. Ridning er så definitivt en sport! Antagelig den mest krevende sporten som finnes, med tanke på all den jobben som må legges i det. Det er noe av det dyreste, mest slitsomme og mest tidkrevende du kan gjøre. Du kan ikke bare slenge hesten i bagasjerommet og pælme den i skapet som du gjør med fotballen. Det er ikke bare å droppe en dag i stallen og bare å huske på å vaske drakta før neste kamp. Ridning er ikke sporten du får best kondis av, men muskler får du. Og det handler om konsentrasjon, presisjon og teknikk. Og tålmodighet. Og det er så lite som skal til for å gjøre en feil. Hvis du holder hånda en millimeter feil kan det få fatale konsekvenser. For ikke mange ukene siden var det ei jente som døde pga noe som ingen helt skjønner. Antagelig en veldig liten feil. Denne jenta har vunnet NM, noe som i seg selv sier at hun er flink. Men det er så lite som skal til for at ting skal gå så galt, og det er jævla respektløst av deg å si noe sånt som du gjør her. Du burde få rævva di ut av senga og dra å prøve å sette deg på en hest. Jeg snakker ikke om hesten som blir leid rundt på tivoli, selv om det sikkert er vanskelig nok for deg, men du burde faenmeg komme deg til en skikkelig stall hvor du kan prøve å gjøre noe mer enn å bli leid rundt. Si etterpå at dette er en sport for pingler og feiginger, etter at du har satt deg opp på hesten og ridd en bane som er teknisk like vanskelig som på OL-nivå, pluss har en hinderhøyde på 160 cm. Jeg skal faenmeg flå deg levende hvis jeg noengang får tak i deg, din jævla lille sutreunge som ikke aner hva du snakker om. TING DU IKKE HAR PRØVD SELV BØR DU FAENMEG HOLDE KJEFT OM! DU HAR IKKE EN DRITT DU SKULLE HA SAGT! Unger!!!

  3. Sprangrytter
    Skrevet den 17.08.08

    vet du egentlig hvor mange timer, dager og år det tar før en hest er trent opp til noe sånt som ol? og hvem er det som trener hesten? jo det er rytteren. har du noen gang tatt på en hest i det hele tatt?? for å si det sånn, jeg ville heller tro at en mann som ikke tør ta på en hest, men som sier ridning er en homosport har så store komplekser at han burde dra dit pepperen gror. og tenk deg om før du legger ut et så tåpelig inlegg på internett neste gang.
    Hilsen en fly forbannt hestevenn som kunne vært morra di.

  4. Markus
    Skrevet den 18.08.08

    Ikke at jeg har ridd mer enn 5 minutter, og er ikke kjempefan av sporten, men å si at det ikke er en idrett, det blir bare for dumt.

    Er ikke bilcross en idrett heller, da? Det er jo bilen som bruker krefter, at man har brukt 2 år på å sette den isammen har ingen ting å si. Eller?

  5. Tomin
    Skrevet den 18.08.08

    jøss… denne saken fikk de kuleste kommentarene på hele agurposten…

    kudos for det..

    for å videre provosere kan en jo debattere at hestene faktisk trenger en rytter til å trene og hjelpe til under rittene, fordi hesten har en hjerne på størelse med en nøtt..
    fakta.

    Alle disse hestejentene som sier at hesten deres føler og forstår dem gjør meg komisk kvalm (om en kan bruke et slikt ord)=)

  6. Sindre
    Skrevet den 18.08.08

    Hesteridning er en døv sport med liten bredde blant allminnelige folk, greit å fått ut av OL, og kanskje gitt plass for noe nytt noe!

    Det som holder denne sporten i gang er sikkert noen ildsjeler med litt dype lommer, og hei folkens de fleste er enige om at det er hesten som gjør jobben ikke jockey’en på ryggen..

  7. Kristin
    Skrevet den 18.08.08

    Det er få idrettsutövere som legger så mye blod, slit og svette i sin sport som en rytter. For ikke å snakke om tid, penger og omsorg for dyret han eller hun samarbeider med.
    Det er respektlöst å si at sandvolley er sport, men ridning ikke. Å kaste et spyd eller ei kule er heller ikke så fryktelig imponerende synes nå jeg da, men sport er det likevel. Skyting er visstnok sport?? Ser ikke de jogge rundt så mye. Likevel får de forståelse for at sporten er krevende og slitsom. En rytter må ikke bare kommunisere med et levende vesen, men guide og oppmuntre den over ett hinder den nesten ikke ser over. Da jeg var yngre danset jeg ballett. Det kalles for kultur. Da jeg sökte kommunens kulturstipend gikk det til forballklubben?? Er fotball det eneste som er verdt noe her i landet.?? Er vi virkelig så smålige at bare fordi det er jenter i hovedsak som har hesteinteress så gjelder det ikke som sport? Er vi ikke kommet lenger ? Den dagen du våger å sette deg på en hest og får den over ett hinder på 120 cm i höyde og over 1 meter bredt, kan du vel komme tilbake og si at det ikke var vanskelig??
    Og at jenter forstår og kommuniserer med sine hester er ikke pisspreik. De er akkurat like smarte som hunder og hjernestörrelse har ikke noe med det å gjöre.Det er som å trene en hund. Det gjör jo veldig mange menn med både jakt og selskapshunder. Men det er jo gutter som holder på da er det vel greit?? Du har jo en stor hjerne i sammenligning med hesten, men bruker den tydeligvis bare til å balansere ut resten av kroppen.
    Jeg har ingenting imot at du ikke er fan av hestesport ,men vis respekt for slitet de legger den. De har like mye i OL å gjöre som fotballgutta. å nei vent, fortballgutta klarte ikke å komme seg dit de vel?? Snakk om atleter..pfft!!

  8. Hege
    Skrevet den 18.08.08

    Unnskyld meg, men jeg tror ikke at du har særlig mye i nøtta egentlig jeg.. Har du noen gang ridd?? Isåfall, kom å ri min over et hinder på 120!! Skal vedde på at du ikke har sjans til å få hesten til å nærme seg engang. Hesten min må ha en rytter som KAN Å RI, for å få han over, da han ikke er trygg på det selv.. Vugger ikke akkurat fram og tilbake bare for å si det sånn..
    Hesten kan man ikke tvinge til noe den selv ikke vil, for et dyr på 600 kg der 400 er rene MUSKLER har man ikke en sjanse i havet til å kontrollere om den ikke vil..

    Sier som Kristin: Det er ingen idrettsutøvere i hele verden som legger i så mye slit, blod, svette og tårer (og penger!) som en rytter. ALT skal stemme, hesten, kjemien, utstyret skal være spesialtilpasset til flere tusen kroner.. Og selvfølgelig skal rytteren ha undervisning av de beste trenerne så ofte som mulig. Hesten skal ha daglig mosjon, stell, mat og en stor dose oppmerksomhet..

    Om du ikke tror meg så kan du gå inn på min hjemmeside, skriv en kommentar med mailen din i så skal jeg sende deg mitt nr så skal du få komme å prøve ut hvordan det virkelig er.. Du kommer til å være utslitt og ha falt i bakken minst 1 gang.. og det bare av en hest på hobbynivå..

    Du er bare patetisk.

  9. Therese
    Skrevet den 18.08.08

    Oioi, jeg får nesten lyst til å le litt. Vet ikke om du har skrevet det her kun for å provosere (som du mest sannsynligvis har), eller fordi du faktisk er totalt uvitende om det du skriver om. Jeg skal egentlig ikke bli personlig her, men jeg må jo bare. Du er jo totalt tom i huet, og noen må jo være såpass grei at de forteller deg det! Jeg har drever med sprangridning i godt og vel 16-17 år av mitt snart 30 årige liv. Jeg vet ikke helt hva du innbiller deg, men om du tror det er “gampen” som gjør hele jobben, så kan jeg sikkert få ordna med en liten treningssession til deg. Jeg vil føle meg rimelig trygg på at du ikke kommer igjennom en sprangbane med 60cm høye hinder en gang. Det er fordi “gampen” nettopp ikke helt ser hensikten med å gjøre den jobben alene. Du vil jo kun sitte der som en hjelpeløs potetsekk…hmmmm…for de få sekundene du eventuelt klarer å holde deg i salen da. Må bare forklare at salen er det du sitter i. Du virker jo litt mindre begavet oppunder topplokket, så jeg måtte nesten forklare deg det.

    Det er desverre slik at sprangridning ikke er en av de største idrettene HER I NORGE. -Men hvis du begynner å se på verdensbasis, så er nok dette en mye større idrett en langrenn…så desverre for deg, så vil nok sprangridning ikke bli tatt av OL programmet. Det er synd å se at en del smågutter, sånne som deg, har en sånn holdning til denne flotte idretten, og det er nok også hovedgrunnen til at den ikke er så stor i Norge. Det er likevel interessant å se at det er flere menn enn kvinner som konkurrerer på elitenivå. Er nok en del som ikke har like mye homofobi som deg da, vet du :-)

    Litt interessant er det jo også å se at du kaller det dyreplageri, siden det er få dyr som får så godt stell som disse hestene. Hadde de ikke fått så godt stell, så hadde vi nok ikke sett hester på 17-20 år som fortsatt konkurrerer på toppnivå. Du vet kanskje ikke at 17-20 år er en meget voksen alder for en hest, så det må jeg vel også forklare. En annen grunn til at hestene du ser er såpass gamle, er at det tar ufattelig mange år å utdanne en hest til toppnivå innenfor denne idretten. Dette gjelder faktisk for rytteren også. Det krever styrke, utholdenhet, kordinasjon, mot, god forståelse for hesten og så mye mye mer. Kort sagt, mange år med trening.

    Håper med dette, og alle de andre kommentarene du har fått, at du ender denne dagen som litt mer opplyst enn det du var fra før. Jeg tror nok det er til det beste for både deg og denne verden.

    Over og ut…

  10. Redaktøren
    Skrevet den 18.08.08

    Nei, bilsport er heller ingen idrett. Det er jo bilen som gjør jobben. Når jeg kjører på butikken er det ikke akkurat “trening”. Get a grip.

    Bjørn Dæhlie=idrett. Petter Solberg=ikke-idrett. Sprangridning=bøg.

  11. nattbarn
    Skrevet den 18.08.08

    tjaa, ridning kan jo være idrett det også Peter, da i en helt annen sammenheng. (det sies jo at sex er den beste treningen som er. Når skal de innføre sex i OL egentlig?)

    Men ridning i den sammenhengen som er sagt her kan jeg ikke ta seriøst for å være en idrett, det blir jo det samme som å si at det krever mye av en hundeeier å få hunden til å sitte og hoppe over et gjerde når han har lært hunden dette for leeenge siden :p

  12. Hah.
    Skrevet den 18.08.08

    Sjakk er faktisk også en idrett.

  13. Redaktøren
    Skrevet den 18.08.08

    Sex i OL er jo et godt forslag. Vi ser for oss Jessica Alba, Eva Longoria og oss selv som deltakere. Vi går for gull, lizzom.

    Hah: Sjakk er ikke idrett. Det er kjedelig. Og ekstremt nerdete. Dessuten skjønner vi ikke reglene.

  14. Tor
    Skrevet den 18.08.08

    “Sex i OL er jo et godt forslag. Vi ser for oss Jessica Alba, Eva Longoria og oss selv som deltakere. Vi går for gull, lizzom.”

    Det fins allerede et slags “OL” for sex-baserte idretter, som for eks stavhopp(du kan jo tenke deg hva det går ut på).
    Og sponsoren av kalaset er *trommesolo* en kondomprodusent.

  15. Tomin
    Skrevet den 18.08.08

    hah.. sex-OL
    Hundre meter hek (grusom tanke)
    Lengde (alt under 25 cm er diskvalifisert)
    Vannsport (for spesielt interesserte)
    200 meter bryst (har ingen forklring på denne=)
    svingstang,
    og ikke minst, for å komme til bake til temaet:

    Ridning

    Der utøverene virkelig må ha fysisk styrke og utholdenhet…

    london 2012?

  16. erlend.
    Skrevet den 19.08.08

    riding og ol hører ikke sammen. ol er blitt litt homo jo (reddes av jentene i sanda).

    at sprangridning (som er for jenter) på en annen side er like farlig som boksing.

    skal være ærlig så er jeg faktisk litt redd for hester da. mest for de store men 5 meter er alikevel must for selv den minste hest. hester flekker tenner som hunder når de knegger. kanskje tenker de det samme også?

    hester hører hjemme i cowboyfilmer som også er den eneste plassen det ikke er homo å ri. kjør heller bil. bare frustrerende når man må bremse ned for jævla hester på veien! GÅ I HEIA FOR FAEN

  17. Ida
    Skrevet den 21.08.08

    Vel, du kan jo se på det slik:

    Utrent klarte Harald Rønneberg og hoppe i kollen, styre en hest gjennom en bane med 40 cm høye hinder klarte han ikke.

    Burde kanskje ta bort skihopp fra vinter-OL. Det er for lett.

  18. Fawkes
    Skrevet den 21.08.08

    Sett fra sidelinjen her må jeg si at det jeg morer meg mest over her med alle disse innleggene, er å se hvordan majoriteten av folk er så tomme i toppen at de lar seg provosere av en slikt soleklart forsettlig post.

    Begynner nesten å lure på om det prosentvise resultatet jeg fikk på illvits IQ test er representativt.

    Forøvrig er pølsehopp både avslappende og hyggelig å se på.. på TV vel å merke.

  19. Linn S. T.
    Skrevet den 21.08.08

    Dette var teit av dere.

    Sprangridning er en tøff sport som krever ekstremt mye både fysisk (styrke, koordinasjon, rytme, kondis) og sterk psyke.

    I tillegg må man være helt i balanse med hesten, og hesten må høre på deg.
    Hvert eneste galoppsprang hesten tar mellom hinderne er kontrollert av rytteren. Avstanden mellom hinderne er ofte unaturlig for hesten (lagt inn som vanskelighetsgrad) og dette gjør at rytter må måle avstand på forhånd, og finne ut hvor mange steg hesten skal ta imellom hinderne. Det er ikke en ting som er overlatt til tilfeldighetene her. Om hesten lander i venstre eller høyre galopp er også avhengig av sammarbeid med rytter. Lander den i feil galopp, eller (skrekk og gru) kryssgalopp, da river den sannsynligvis neste hinder.

    Hesten må også være et stort talent. Bommene detter ned når hesten treffer dem med beina. Det gjør ikke særlig vondt. En lat hest gir f. i om bommene detter ned eller ikke. En hest uten talent klarer ikke selv om han vil. En hest som vil, klarer uansett ikke en OL bane, dersom han ikke er ekstremt godt trent, og har en ekstremt god rytter.
    En vinnerhest elsker jobben sin, og gjør alt for å klare det. Det er definitivt ikke mange av dem, og de fortjener definitvt å være med i OL.
    Dessuten er det årevis av trening som ligger bak.
    En som løper eller kaster spyd kan komme til OL i en alder av 16-18 år, og de har kanskje trent i maks 10 år.
    Stein og Geir, og Morten Djupvik har trent i 20 år!! Hver dag, mange ganger om dagen!

    Er det noen som virkelig fortjener å vise seg fram i OL er det disse rytterne og hestene ders.
    Sprang er kanskje ikke en breddeidrett, men det bør jo få være ett alternativ (eller flere) for de som synes fotball og håndball er dritkjedelig??
    Skal alt være for massene, skal alt være pop lissom??

    Ja, til variasjon, og real skill and talent!!

  20. trille
    Skrevet den 26.08.08

    Hei.Ser at det er noen her som kaller ridning en smal sport som veldig få driver med. Da kan det kanskje være greit å vite at i Europa som helhet er hestesport større enn fotball. At det ikke er tradisjon for hestesport i Norge er vel ikke det største argumentet i verden for at hestesport skal ut av OL. Heldigvis vokser hestesporten raskt i Norge.

  21. JÆVLA IRRITERT
    Skrevet den 04.09.08

    Fy faen Så Tragis Asså!!Ridesport er faen meg ikke bare og sitte opp og ned på hesten!!!! Du må bruke Alle kreftene i bena for og sette deg ned i salen!! I begynelsen får du jo faen meg krampe så mye muskler du bruker!! Og du kan ikke bare “styre” en hest på ett hinder og forvente att den hopper! Du må styre den selv og føre den frem , gi sjenkler, gi etter og så når hesten har kommt over må du rette deg opp og ri videre!!. HESTESPORTEN ER MY BEDRE ENN FOTBALL som faen meg bare løper etter en Ball!!. Og Som sagt så må du faktis bruke Flere timer i stallen oxo!! TRAGISK AV DERE Å SI ATT HESTESPORT IKKE ER IDRETT. Hestesport Burde vert Den ENESTE sporten!! Jævla tragiske unger som skriver slikt Azz!!!

  22. Redaktøren
    Skrevet den 04.09.08

    Jævla irritert: utifra dine (mange) skrivefeil anbefaler vi at du går 1.klasse om igjen. Ring læreren din allerede idag.

  23. JÆVLA IRRITERT
    Skrevet den 10.09.08

    Fy faen så tragisk eg skrive vel faen ka eg vill Azåå Svadd xD Nå snakke m fakta OMG!!

  24. Karoline
    Skrevet den 09.10.08

    Tragisk, tragisk, fullstedning tragisk! Hvis hesten gjør hele greia, kan du da fortelle meg hvem som forteller den hvilken vei den skal løpe, når den skal løpe, hvilket hinder den skal hoppe, når den skal satse og mye mer! Du er så på jorde at jeg blir flau på dine vegne bare av å lese dette. Og hvis du tror det er dyreplageri, må du fortelle meg hvordan hestene kan være så ivrige, og elsker å hoppe. Hvis det du skreiv var ment for å virke klok, lover jeg deg at du har mislykkes grovt. Jeg syns nesten synd på deg. I det du har skrevet har du faktisk mer feil enn riktig, godt gjort – gratulere.

  25. Hestejente
    Skrevet den 12.10.08

    Okei, spørsmål til deg Redaktør og alle andre som tror det bare er “å sitte på en hest”, hvordan gjør man da dette:
    1. Hvordan får du hesten til å gå?
    2. Hvordan får du hesten til å løpe?
    3. Hvordan får du hesten til å stoppe?
    4. Hvordan forteller du hesten når den skal ta sats?
    5. Hvordan styrer du hesten?
    6. Hvordan skal man ha kroppen over et hinder?

    Kunne selvfølgelig fortsatt sånn til over 100, men vil jo ikke gjøre det for vanskelig for deg dummen. ; )
    Prøv å svar på disse spørsmålene uten at det er så kalt “dyreplageri”. På spørsmålet om hvordan stoppe hesten kan du f.eks ikke svare “Dra hard i tøylene”. Og på spørsmålet om hvordan få hesten til å gå kan du f.eks ikke svare “piske den”.
    For det er dette som faktisk ER dyreplageri!
    Dyreplageri er ikke å trene en hest hardt og riktig som syns det er gøy, det er ikke å la en hest hoppe over hinder. En hest kunne aldri klart å hoppe så høyt hvis den ikke ville! Dyreplageri er å skade hester, pine dem, piske, slå, sparke. Sulte dem, ikke børste dem, ikke måke boksen deres. Det er en veldig stor forskjell, og det er faktisk veldig frekt og sårende og si at folk som passer på hesten sin driver med dyreplageri!

  26. Redaktøren
    Skrevet den 12.10.08

    Å nei, vi har tråkket småjenter med hestedilla på tærne..

    Snufs.

  27. Eirin C. U.
    Skrevet den 12.10.08

    for det aller første må jeg si at du burde kanskje vite litt om sprangridning før du kritiserer det. selv jeg, som nesten ikke vet noe om sprangridning, forsto at du var helt på jordet! men det er nok folk som har påpekt dette. jeg vil gjerne fortelle deg litt om den uerfarne måten du skriver på.

    Du prøver å komme med ditt synspunkt om sprangridning, og så trekker du inn homo, orgasme o.l. Sorry, men der gjør du en grov feil! hva har homoer med dette å gjøre? du viser tydelig at du er en person uten respekt for mennesker med annen legning enn deg selv! barnslig, rett og slett! og så trekker du opp orgasme. tror du det er derfor folk driver med sprangridning? for å få orgasme? dette har INGENTING med om sprangridning burde være i ol eller ikke å gjøre. Unnskyld å måtte skuffe deg, men du har skrevet det dårligste innlegget jeg noensinne har lest. du klarer verken å argumentere ordentlig for dine synspunkter, du skriver uten grunnlag, du trekker opp ting som ikke har med saken å gjøre, du er diskriminerende, du overbeviser ikke, du viser tydelig at du ikke vet hva du snakker om. face it, du har nettopp blitt eid av en 14 år gammel jente!

  28. Hestejente
    Skrevet den 13.10.08

    ja, du har helt rett! vi hestejenter assa, du eier oss. haha : )

  29. Hestejente
    Skrevet den 25.10.08

    Sprang ridning er like mye idrett som alt anna ! desuten er det ikke bare hesten som gjør jobben over hinderet, prøv å ri en folblods som er god i sprang over 1.00 m og ikke gjør en drit du ! ska du se at du ikke kommer no serlig langt.
    sprang ridning er ikke dyreplageri, den for muskler og musjon av det, du må jo trene selv hvis du ska være i form !! så bare kjeften din ! fritids når du legger ut sånne ting som det her !!
    Hilsen en ikke så veldig bli hestejente.

  30. Nina
    Skrevet den 07.11.08

    Den som har skrivi det der burde faen meg være med i ol før han\hun legger ut noe så dumt.
    Jeg tror ikke du hadde kommi så langt, hadde sikkert trynet av med en gang så kiss my ass.
    Dyreplageri er det verste jeg har hørt, jeg tror ikke du er helt god i hodet ditt jeg.
    hvis det hadde vært dyreplageri hadde det ikke vært på ol engang og da tro ikke jeg det er så mange som hadde drivi med sprang så det sakt.
    Du burde kanskje skrive om en sak som du kan litt MER om, Eller hva ?
    Hvis ikke kan du dra deg til Helvete.
    Uansett om jeg ikke driver med sprang så skjønner jeg at du ikke har peiling på hva du snakker om lille pervo dritt unge.. :@
    Du er eid av veldig mange nå assa .. …. …. : )

  31. Nina H. B.
    Skrevet den 07.11.08

    Sorry, men hvorfor er sprangridning homo? jeg vedder på at det er flest hetrofile som driver med denne IDRETTEN! og jeg er helt sikker på at jeg har rett! og du sier det ikke er en idrett, face it. det er det. og det er jævlig slitsomt. det blir faktisk nesten det samme som og si at alpint ikke er en idrett. bare at der har du ikke en medhjelper. man står faktisk meste parten av tiden i stigbøylene. sjakk er en idrett, rally, motorsykling, osv…. før man tar vekk sprangridning som idrett, begynn med de! jeg synes du skal tenke litt før du skriver ! Og forresten jeg driver med både alpint og ridning, så jeg vet hva jeg prater om! eid av ei 14 år gammel jente til, tenk!

  32. Linn Marie
    Skrevet den 15.11.08

    Fotball er ikke en idrett. Langrenn er ikke en idrett. Skøyter er ikke en idrett. Håndball er ikke en idrett. Basketball er ikke en idrett. Osv osv osv. Hører du hvor tafatt det høres ut?? Jeg liker ikke en eneste av de sportene jeg nevnte her, men jeg går da ikke ut og sier at det ikke er en idrett!!! Bare fordi du synes sprang/ridning er tåpelig (kanskje fordi du aldri har prøvd, eller er “redd”?), gir deg ikke rett til å gå ut og kritisere. Tåpelig! og veldig barnslig. Voks opp…

  33. trengerduikkevite
    Skrevet den 15.11.08

    Dere er sjalu fordi de i hestesporten er vellyket og tjener MASSE penger mens dere bare sitter på en internett side å skriver dritt om de som er så utrolig mye mer vellyket en dere ! Det er så morsomt å se hvor lite dere har å gjøre når dere bruker tden deres på å skrive dritt til andre! PATETISK! GROW UP!

  34. Dina
    Skrevet den 15.11.08

    Du må ha store seriøse problemer !! du eier ikke respekt for andres idrett/engasjemang.
    Kom deg ned fra den navlebeskuende haugen din!! Du hadde holdt ut i 2 min på en hesterygg før du hadd blitt polet av, liggende i dine egne tårer og snørr!!!

    Jeg inviterer deg til stallen min, så kan du få prøve konkurrransehestene mine, så kanskje ville du få et annet syn på denne IDRETTEN! men det tørr du vel ikke? DRITER!

  35. Birgit
    Skrevet den 15.11.08

    Ut av skapet………..

    Pompøse, intolerante, små mennesker som deg, bruker og ha mange problemer.
    Kanskje er du homo selv???!
    Det finnes hjelp å få! Gaysir.no eller psykologi tjenester kanskje??

    Det er tydelig at du trenger det, ellers hadde du hatt kunnskap om at hester er som hunder – de kan ikke tvinges til samarbeid!

    Du hadde også visst at en konkurranse rytter, er en atlet i sin gren på samme måte som andre idretter. Det ligger timer og år med trening bak.

    Du hadde også hatt selvinsikt nok til og avstå og snakke om ryttere som homofile orgasme elskere.

    Du hadde visst at ryttersporten stammer fra det militære, og at en stridshest var meget verdifullt og forskjellen på liv og død for sin rytter.

    Du hadde visst at for og bli en god rytter og klare og få 500 kg til og ønske og følge deg gjennom tykt og tynnt, så må du oppføre deg ydmykt, høflig og respektabelt.

    Nei……….du er jaggu ingen rytter. Tror du er skap homse jeg! Styrt av frykt, fordommer og indre problemer. KOM UT ………..det finnes hjelp å få :)

    Birgit

  36. stine
    Skrevet den 15.11.08

    Øm. Sprangridning er en idrett jo? Og det krever veldig mye av rytteren. Det er bare jævlig teit å skrive sånn. Da har du værtfall ikke prøvd å sitte på en hest før!

  37. Karina
    Skrevet den 16.11.08

    haha! eg bare ler :P snakk om å synke lavt! gidder ikke si noe mer :P Barnslig du er! Det der er sånt man sier når man er fjorten år gammel!

  38. Hahahah!
    Skrevet den 18.11.08

    Hahaha, det tragiske her er ikke det redaktøren har skrevet om sprangridning, men heller alle som kommenterer og føler seg provosert av det. Alt dere leser her i verden er ikke 100% seriøst.

    lol

  39. katrine lyngvær
    Skrevet den 24.11.08

    eu støgg ?! du har lite peiling , blir nesten deprimert her jeg sitter..

  40. Hege
    Skrevet den 28.11.08

    Hører du har mye peiling på hest og sprangridning! Sprangridning er faktis en veldig krevende og teknins sport der du må være i god fysisk form i tillegg til å ha hue med deg. I de fleste idrettsgrener er det ganske unge utøvere, mens i sprangridning er man ofte litt eldre før man klarer å hevde seg oppe i toppen. Det er fordi det krever så utrolig mye trening for å bli god. Desuten skal ikke bare du være god og ha en god hest. Samspillet mellom dere må være optimalt. Det hjelper ikke om du har værdens beste hest om du ikke kan ri!

  41. Maria
    Skrevet den 30.11.08

    Hehe, dette blir bare morsommere og morsommere å lese XD
    Men jeg er selvom IKKE enig i det du sier “Redaktøren”. Du skulle prøvd deg på sprangridning før du skrev det innlegget…et lite tips bare siden du tydeligvis ikke har peiling på hva du skriver om…
    ~ Maria

  42. mari
    Skrevet den 08.12.08

    sprang iche ein OL gren? ka me dressur då der sitte de jo bare å gnikke fittå si langt nere i salen! diss på ein aen ride gren !!

  43. Irritert hestejente
    Skrevet den 09.12.08

    Du burde heller prøve å ri EN gang, så ser du at det ikke er så jævlig lett som du tror, så du har ingenting du skulle ha sagt!! Jeg blir så jævlig irritert over folk som disser ting de ikke vet en dritt om! Det kreves mye mer enn du tror for å klare å hoppe de hindrene…

    Jeg har noen spørsmål til deg også:
    1. Hvorfor svarte du ikke på spørsmålene til hestejente?
    2. Hvorfor er du så jævlig tragisk?

  44. Redaktøren
    Skrevet den 10.12.08

    Svar på spørsmål fra “Hestejente”:

    1. Hvordan får du hesten til å gå?
    - Jeg smatter “tsjkk”

    2. Hvordan får du hesten til å løpe?
    - Jeg smatter “tsjkk tsjkk”

    3. Hvordan får du hesten til å stoppe?
    - Jeg sier “prrooo”

    4. Hvordan forteller du hesten når den skal ta sats?
    - Jeg sier “ta sats”

    5. Hvordan styrer du hesten?
    - Med styrepinnen på sadelen, det er den lille klumpen foran på salen som dere gnir dere mot.

    6. Hvordan skal man ha kroppen over et hinder?
    - Helst på oversiden av hesten.

  45. Siiliia
    Skrevet den 03.02.09

    Dette viser bare veldig tydelig at den personen som har skrevet dette ikke har peiling i det hele tatt. Det er nesten morsomt å lese, tenk å nedverdige seg selv til å skrive slik? Haha.

  46. En som er mye mer klokere enn deg
    Skrevet den 03.02.09

    Haha, jævla taper. Ha litt bedre begrunnelse neste gang du skal rakke ned på noe, noe annet enn at “det er homo”. Skjønner ikke hvordan du kan si det er homo heller, siden du tydeligvis mener det er en jentesport :)

  47. bb
    Skrevet den 22.02.09

    Du har har ikke helt fått med seg at ridningen faktisk er en av sportene som har vært i OL lengst, men du virker som en jævla idiot så man kan ikke tro at du har så veldig mye mellom ørene!
    Det å ri en hest i en så vanskelig sprangbane som i OL er langt mere krevende enn å løpe rundt etter en ball på en fotballbane. Kanskje du blir mere andpusten av fotball- og får store stygge legger. Men i ridningen krever det at man faktisk har en hjerne styrke i hele kroppen og en god teknink inni seg som faktisk kan få gampen på 700kg til å hoppe et hinder som er høyere enn den selv. Og hvorfor si at det er homo? De fleste mennene som rir har nok fått seg mere enn deg, så kanskje enten du har sterk homofobi, eller er det selv!

  48. Jadda...
    Skrevet den 22.02.09

    Du kjære lille misforståtte venn… Hvordan klarer du deg her i verden? Er det ikke snart på tide å komme ut av skapet tror du, vennen? For la oss være ærlige her, om sprangridning og ridning generelt er homo, er ikke du det å? Tenk litt på det du, kjære deg. -.-’

    Stooor klem fra søte lille meg, som faktisk kan litt om dette her som du skriver så flott om…

  49. Camilla
    Skrevet den 22.02.09

    herregud.. ! Du kan faen meg prøve å ri en hest selv, BARE sitt der, å se om hesten hopper, eller i hele tatt går ! .. Hesten tar imot signaler fra rytteren som rir den ! Må ikke skrive så mye om ting du ikke har den fjerneste peiling på ! Gå å lek i trafikken , jævla homo. !

  50. Det er meg det
    Skrevet den 22.02.09

    Er litt enig i at det kan bli misshandling ut av det.. Da man drar og river og rykker i tøylene for at ikke hesten skal gå for fort.. Stopper den ikke bare fordi det gjør vondt i munnen a? Kanskje tenke på å gjøre det så humant som mulig? Fjerne jern/gummi tingsen? Ri bittløst, lære hesten fra bakken av at den skal stoppe, når du gir et lite tegn til det??? Sporer… Har sett SÅÅÅ mange spranghester med sår og arr etter sporene! Og pisken ikke minst!!! Fordi hesten din ikke hopper over hinderet pga deg, så må du piske den så mye, så hardt! Folk sier at det er rytteren som gjør jobben, og på en måte ikke hesten. Ja, da er det vel deres feil også at hesten ikke hopper? Kanskje fordi dere ikke har skapt nok tillit og blablabla… Også til slutt, så har hesten blitt hoppet så mye med opp igjennom, at den får vondt i bena. Bena har rett og slett blitt ødelagte! Det er bare så mye mer jeg vil si, men hva hjelper det? Om noen som er innom siden her ser hva jeg har skrivd, så vil ikke folk slutte med rykking i munnen, sparke med sporer, og slå med pisk! Men det er jo faktisk en sport.. Men det er faktisk rytteren som gjør det meste. Men off, synes ikke det er den beste sporten nei… Jeg får nok litt kritikk nå ja, men det er jo min mening.

  51. sunni
    Skrevet den 22.02.09

    Er enig i folk her, så gidder ikke å skrive et så stort innlegg x)
    Sprang er en sport!!!!!!!!!!! Så skjerp deg…

  52. Meg..
    Skrevet den 22.02.09

    Sett deg på en hest da.. og hopp en sprang bane.. Tror du hesten kan banen sånn helt av seg selv eller.. Kanskje du må styre hesten og gi skjenkler.. der er en sport !! Det er heller ikke dyreplageri ..! herreligheten du burde skjerpe deg.. !! Gidder ikke si noe mere… bare at jeg er enig med alle andre her !!

  53. Nadja
    Skrevet den 22.02.09

    du burde kanskje prøve ut litt ting før du begynner og snakke sånn.. du har ikke peiling på hva det er du skriver.. :@

  54. Ingerid, en som kan mye mer om dette enn deg!!
    Skrevet den 22.02.09

    For det første!
    - SÅ tragisk idiotisk å skrive det!
    Tror du virkelig at hestene gjør jobben selv!? Ja, hesten skal ha mye av æren, men HALLO (!!!!) , noe av det sprangryttere trener mest på er faktisk å få det til å SE LETT UT!!!!!!!
    Vet du i det hele tatt hva du snakker om!? Vet du i det hele tatt hvor mye tid sprangryttere legger i trening for å klare det??
    Du kan ikke bare sette deg på en hest, si “ptrooo” og forvente at hesten skal gå fram! Og å styre hesten da? Hvis hesten begynner å løpe kan du ikke forvente at den skal gjøre det selv, det er faktisk du som skal få den rett over, og det er lettere sagt enn gjort!
    Ett annet spørsmål: Det virker jo som du ikke har noe peiling på dettte, så hvorfor, hvorfor, HVORFOR (!!!!) gidder du å bruke tia din på dette tullet?? Hva er vitsen?

  55. ...
    Skrevet den 22.02.09

    Sett deg oppå en hest og hopp 130cm du da? Skal vi se hvor flott du klarer det. Hvis ikke ryttern gir signaler og hjelper hesten kan det gå galt. Og det er ikke dyreplageri, når en hest ser ett hinder og girer seg opp og har øra rett fram og kanskje bukker litt av glede, er dette fordi de synes det er gøy! Ikke skriv dritt om noe du ikke kan noe om.

  56. e.m.
    Skrevet den 03.04.09

    Har du nå endelig greid å få alt dette inn i den vesle minihjernen din da, redaktør ? At hester, sprangridning og alt det der er det tøffeste man kan tenke seg – og hva hester tenker, hva de føler, hva de elsker, hater osv……
    Det er atskillige andre enn kona til Ari som kan snakke med disse dyrene, virker det som. Imponerende.
    For øvrig synes jeg at de fleste kommentatorene har et svært begrenset ordforråd. En har brukt “jævla” og “faen meg/faenmæ” 10-12 ganger, enkelte steder i samme setning.
    Det er stryk i journalistikk det, ‘Meg’.
    Men dæven døtte så opplyst i alle fall JEg ble av alt dette – selv om jeg mistenker enkeltes IQ å være noe tilsvarende skonummeret.

    Forresten, helt på tampen, så har jeg hatt hest. Rideturene fra Fokkstua, omkring i Dovrefjellene og Hjerkinn hører så absolutt til mine lykkelige minner.
    Men dette har ikke gjort meg til fanatiker.
    DET er ‘fali det.

  57. En med masse peiling
    Skrevet den 11.04.09

    Dust ..

  58. Haha
    Skrevet den 12.04.09

    hahaha, sprangridning er faen ikke idrett. Hadde hesten satt på oss, kunne jeg kalt det idrett, da hadde vi i det minste gjort noe..:)

  59. En med Peiling!
    Skrevet den 05.05.09

    Redaktøren
    Skrevet den 10.12.08

    Svar på spørsmål fra “Hestejente”:

    1. Hvordan får du hesten til å gå?
    - Jeg smatter “tsjkk”

    2. Hvordan får du hesten til å løpe?
    - Jeg smatter “tsjkk tsjkk”

    3. Hvordan får du hesten til å stoppe?
    - Jeg sier “prrooo”

    4. Hvordan forteller du hesten når den skal ta sats?
    - Jeg sier “ta sats”

    5. Hvordan styrer du hesten?
    - Med styrepinnen på sadelen, det er den lille klumpen foran på salen som dere gnir dere mot.

    6. Hvordan skal man ha kroppen over et hinder?
    - Helst på oversiden av hesten.

    dette skrev du! jeg skriver heller.

    Redaktøren
    Skrevet den 10.12.08

    Svar på spørsmål fra “Hestejente”:

    1. Hvordan får du hesten til å gå?
    - Gi litt trykk med sjenklene, og kan også gi en liten dytt i sadelen.

    2. Hvordan får du hesten til å løpe?
    - for å få den i gallopp må du bruek gallopp sjenkel, hvor du tar den innvendige sjenkelen litt forover og den utvendige litt lenger bak når du trykker. og du trykker inn med sjenkelene så lenge du vil galloppere.

    3. Hvordan får du hesten til å stoppe?
    - du trekker litt forsiktig i tøylene, og lener deg tilbake. og hvis du må ha NØD-stopp trekker du hardt i begge tøylene fort en fram og en bakover, og deretter den du tok forover bak og omvendt.

    4. Hvordan forteller du hesten når den skal ta sats?
    - hvis du mener over hinder, trykker du ekstra med sjenkelene og hold hendene i ro så hesten ikke styrer unna hinderet.

    5. Hvordan styrer du hesten?
    - Helst med sjenkelene, hvis du bruker for mye tøyler kan du skrape opp inni munnen til hesten. hvis du skal til høyre presser du med den venstre sjenkelen og omvendt.

    6. Hvordan skal man ha kroppen over et hinder?
    - i to-punktssits, du letter litt over sadelen og lener deg litt forover med stramme tøyler, men du må ikke lene deg for langt forover, da faller du over spesielt hvis hesten stopper foran hinderet. Og kommer du i gallopp på hinderet sitter du i tre-punktssits, da sitter du nede i sadelen og bare lener deg litt forover slik at når hinderet kommer letter du bare på rumpa.

  60. Karro
    Skrevet den 25.05.09

    Du har ikke peiling.
    Det er ikke bare bare og ri skjønner du!

    Tenk deg om neste gang!

    En ting til!

    Det er ikke dyreplageri!!

  61. Sprangrytter
    Skrevet den 11.06.09

    Asså hadde dette vert dyreplageri så hadde ingen drevet med sprangridning.
    Visst vi hadde tvinget den så er den ikke helt vill og klarer ikke stå å vente på at den skal få hoppe.. Prøv selv. Det er faktisk rytteren så gjør meste av jobben. hadde ikke vi vert der så hadde jo ikke hesten klart og hoppe de høyeste klassene .. PRØV SELV for du utrykker deg selv.. ;-s

  62. Sprangrytter
    Skrevet den 11.06.09

    Å for og si det sånnt, Sandvolley ball kan ikke sammen lignes med Riding. asså vi sliter hver dag og trener, betaler, gir omsorg, men sandvolley ball slår du en ball ? Hva så .. Ingenting action ;-s DET er DØØØØVT :- s

  63. Henriii
    Skrevet den 11.06.09

    NEI FY F**N !! Du har lite peil på hva du snakker om ass!! Tror du virkelig at en hest hadde hoppet over alle disse hinderne hvis ikke rytteren hadde gjort noe! Og tror du virkelig at hestene hadde giddet å hoppet hvis de selv hadde syntes det var så grusomt? svaret er NEI! en stor sterk hest hadde sagt i fra om en ikke hadde likt det! Synes det bare er undødvenig å skrive slikt!

    Jeg f.eks HATER fotball, så jeg kunne faktisk skrevet masse SHIT om fotball også, men jeg gjør det ikke for jeg vet at det er mange som synes det er gøy og…

    Men hvis du trur det er så jævlig enkelt å ri, hvorfor setter du deg ikke på en hest og hopper en bane da?

  64. Mathilde
    Skrevet den 13.06.09

    At sprangridning ikke er en idrett, kan jeg være enig i. Men det er ihvertfall en SPORT, på lik linje med bilsport.

    Hvorfor er sprangridning homo? En idrett kan ikke være homofil.

    Er sprangridning dyreplageri? Sprangridning er ikke dyreplageri, mennesker er dyreplagere.

    Alle med litt kjennskap til hestens styrke, vet at det ikke er mulig å “tvinge en hest over et hinder”. Jeg kan garantere deg at ingen noen gang kommer til å klare å tvinge en hest over et hinder. Aldri.

    Hesten gjør 80% av den fysiske jobben, det er sant. Man hadde ikke kommet langt innen sprangridning uten en hest med mye kapasitet og fysisk og psykisk styrke.

    Men de andre 20% av jobben, er ikke lite. Det kreves ENORMT med trening for å komme til OL i sprangridning.

    Jeg har selv ridd i mange år (men absolutt ikke på noe OL nivå), og det er VELDIG fysisk krevende for legger, lår, mage, rygg, og til tider også armer.

    Jeg antar at du ikke er så mye mer enn 12-13 år gammel, så det er ikke så godt for deg å vite, men det er viktig å huske å oppgi kilder når du legger ut slike påstander, sånn at vi vet at du ikke bare dikter dette opp.

  65. Showjumper
    Skrevet den 26.06.09

    ”Redaktøren” er han som er homo. Han kaller bare andre homo fordi han selv er det. Han er nok en fattig vålerengasupporter som lever sine glade dager på plata, lever på trygda, spiser på mc’donalds hver dag, er skikkelig feit, og røyker 50 sigaretter om dagen. Han kommer aldri til å bli toppidrettsuttøver i noen sport, derfor må han kritisere andre som faktisk har et liv.

    Skaff deg et liv din feite Østkant-gutt, bli voksen, og lær deg respekt.

  66. Anonym
    Skrevet den 02.07.09

    Eh, før jeg begynner; dette er ikke noe dyreplageri, mange hester liker deg kjempegodt på sprangbanen! Rytter kretsen ville ikke deltatt i noe som helst plageri! Å det me at det bare er hesten som gjør jobben!?; Det er både hest og rytter som jobber her, men de har forskjellige jobber. Hesten gjør jo ikke noe uten at du sier den gjør noe rytteren har faktisk en veldig viktig jobb der oppe! Men det går ikke ann å forklare til deg, det går bare ikke !

  67. meg
    Skrevet den 02.07.09

    Ehm,du har tydelig vis ikke sittet på en hest. Nei , det har du sikkert ikke. Det å ri sprangridning og feltritt kan være en virkelig krevende ting, det forklarer hvorfor ikke bare hesten gjør alt arbeidet. Det går ikke å tvinge hesten over hinderet mange ganger vis den ikke vil, derfor er det noen hester som bare egner seg til dressur, kjøring eller en annen gren der du ikke må hoppe, men noen hester ELSKER sprang,de koser seg på sprangbanen. En ting til som får meg til å tro at du ikke har rinn “orgasme” ta deg en ridetime en gang å prøv nedsitting trav, eller galopp heller, det er det de bruker mest på banen, så ser du om du får ORGASMEN DIN! jeg liker ikke fotball for eksempel, men jeg vet at det kreves mye får å bli proff å selv om jeg ikke liker deter det mange som elsker det, selv om jeg ikke kjønne det er det mange som kjønner det , selv om jeg ikke liker å se på er de mange som gjør det. Jeg vet også at det er folk som ikke liker sprangridning/hester, men jeg godtar det. Jeg vet der er mange som liker det å da kan de få kose seg med å se å ri det… Du er litt ego når du tenker deg om; vil ikke ha Sprangridning på ol, fordi noen inkludert deg ikke liker det. Tenk på de som elsker det da? De som vet hva det dreier seg om? Så skjerp deg nå, å innse at det er en idrett!

  68. KATRINE LYNGVÆR
    Skrevet den 09.10.09

    Visst dere først skal kommentere, kommenter med deres eget navn!

  69. Marit
    Skrevet den 20.10.09

    haha! må bare le av denne teksten, som for det første er elendig skrevet – har du aldri gått på skole? og for det andre ikke inneholder hverken fakta eller humor. igjen – har du aldri gått på skole?..
    Kom og besøk meg, så skal du få låne hesten min og ri en bane på 13 hindre, inkludert kombinasjon, 1,10 :) så ser vi hvor lenge du holder deg på xD for min hest gjør ikke tinga selv, for å si det sånn :P enten hjelper du til, eller så legger den deg på bakken og stikker av.. så good luck GAYLORD!
    hestejenter er dessuten heldige, for de – som kjendisene- får fin kropp av å trene hver dag :) du vet at modeller, pornstars og ikke minst artister rir for å få fin kropp :)

  70. Herregud
    Skrevet den 24.10.09

    Herregud, har du noen gang sittet på en het! Det er jævelig mye arbeid!
    Det er rytteren og hesten som gjør arbeidet!
    Det er rytteren som sier ifra når hesten skall hoppe!
    Så drit i å skrive sånne ting når du ikke har prøvd å ri selv!!!

  71. Linn
    Skrevet den 18.11.09

    HAHAHAHAHHAHAHA, jeg tror jeg ler meg IHJEL!

    Du har virkelig aldri ridd før, du?!

    Jeg lover deg, hvis du kommer ned på stallen der jeg har hesten min, så skal du få lov og hoppe en bane på 8 hinder, med en av ponniene som kun er 1.07 høy.
    Så får vi se hvor langt du klarer å ri den banen der, på .. 60 cm? :-)

    Du aner ikke hvor mye en sprangrytter må gjøre for at hesten skal klare hinderet ordentlig. Og hvor mye arbeid som ligger bak!
    Det krever sinnsykt mye å kunne ri en hel bane. Det er ikke bare å “sitte der”, og “vugge fram og tilbake” – kanskje det ser enkelt ut – men det er det faen ikke!

    Og ikke er det dyreplageri heller. Noen hester – spesielt de hestene som blir brukt i sprangridning – ELSKER JO å hoppe!
    Hvis ikke, hadde de jo ikke klart å nå helt til OL heller.
    Både rytter og hest må være enige i at det her liker vi, liksom!

    Sjeldent at du ser en travhest eller dressurhest hoppe 1.60. -.-

    Også ser jeg på noen andre kommentarer her, om bilsport. x]
    Altså, f.eks Petter Solberg gjør jo MYE! han bruker henda og beina mens han sitter inni den fordømte bilen og risikerer livet sitt for å vinne et bilrace.

    tenk litt lenger før du begynner å slenge ut teite kommentarer.

    - Hestejente med GOD peiling.

  72. Sprang og dressurrytter
    Skrevet den 18.11.09

    Du er dum i huet ditt. I ridning må di ri urtolig mye med mage musklene for og få hesten til og gå med bakbeina under seg og kunne hoppe store hinder. Vis du hadde satt deg opp på hesten(e) mine hadde du nokk ikke kommet over det første hinderet. Sprang handler om att hesten og rytter en har tilittil hværandre så det er derfor den hopper over de store hindere, så det er ikke mye dyreplageri. og du må ri med nesten hele kroppen untatt så mye med armende. Og man må har god balangse og sterke ben. Begynn og ri selv får du utaler deg om sånt som dette !! Og du må ri så lenge att du begynner og hoppe 1m hinder.

  73. Raven
    Skrevet den 19.11.09

    Før jeg begynner å skrive på en enormt lang tekst vil jeg bare si meg uenig i noen av kommentarene over her. Ridning kan være dyreplageri på høyt nivå. Å røske hestene rundt på banen, sake dem i munnen, gjerne ri med alt av hjelpetøyler (stort sett uten å vite meningen med dem) og sparke hestene i siden hvert sekund kan ikke kalles annet.
    Men det er så mange ANDRE enn disse!
    Det er ikke rent få hestejenter (og gutter) som rir i grime (til din opplysning er det det hesten har på hodet når den feks. står ute. Den uuten bitt på). Veldig mange rir bare på hobbybasis, og ytterst få kommer faktisk ut og konkurrerer.
    Ridning er faktisk en av de vanskeligste, mest kompliserte IDRETTENE du kan finne. Er du ikke i perfekt balanse kan jeg garantere at du detter i bakken straks hesten gjør en uventet bevegelse. Ingen hester går bra hvis rytteren sager den i munnen, gir motsigende signaler (eller ingen i det hele tatt, slik du tydeligvis tror) eller sparker den i siden.
    Personlig rir jeg en tretten år gammel vallak (det vil si en kastrert hingst, til din opplysning) og ei elleve år gammel hoppe. Førstnevnte har blitt brukt i trav og har stått i flere år nå på grunn av en skade i et bein. Sistnevnte ble aldri innridd – og jeg jobber med saken nå.
    Santan, vallaken, hadde ikke gått over en bom før jeg begynte med ham. Ikke kunne han galoppere heller, og langt mindre gå mer enn noen minutter før han var kjørt.
    I dag hopper Santan lett baner på 70-80cm. Tror du han hadde gjort dette hvis han ikke ville? Tror du VIRKELIG at han hadde trukket mot hindrene, løftet halen i glede og formelig lyst av glede hver gang vi hopper?
    Det tror ikke jeg.
    Og Susannah, den elleve år gamle hoppa. Første gang jeg satte meg på henne stailet hun som bare det. Hun bukket. Og hun nektet å bevege seg.
    Hvorfor? Fordi ingen noen gang hadde trent henne. Ri en OL bane med den hesten, så skal jeg ikke si noe imot innlegget ditt.
    Men det kommer aldri til å skje. I dag går Susannah i jevn galopp på tur, er redd for ytterst lite og er en enormt stødig hest. Hun hauser seg opp som bare det noen ganger, men vi har kun jobbet sammen i et år – to ganger i uka. På banen er hun et herk, men hun hadde vært mye verre hvis vi hadde bedrevet det du tydeligvis påstår at hestesport er: dyreplageri.

    Jeg skal stoppe å skrive nå før jeg skriker deg ned og omtrent hopper på pc-en min i raseri. At jeg i det hele tatt skriver dette er tåpelig nok, da ‘artikkelen’ din er så useriøst at jeg nesten må le.

    Men én ting før jeg stopper å skrive: hest reddet faktisk livet mitt. De dyrene du tydeligvis mener er ren idioti reddet livet mitt. Jeg har flere ganger vært inne på selvmordstanker, har vært alvorlig deprimert og sjeldent vært på skolen i mer enn et par dager i uka – ikke før jeg begynte å jobbe fast med Santan og Susannah for et år siden.
    Tenk på DET du.

  74. Hestejente
    Skrevet den 05.01.10

    Herreguud, dette blir bare LITT for dumt! Hvis rytterne ikke hadde gjort en dritt hadde ikke hesten hoppet en pinne på bakken en gang. Haha, bruk hjernen!

  75. Sprangrytter
    Skrevet den 09.03.10

    Dete er noe av det dumeste jeg har LEST!! At sprangridning er dyreplageri er lagt i fra!!!!! Hester som hopper hyt elsker det di gjør! Det same gjør rytteren! Hesten og rytteren må samerbeide for og kome seg gjenom banen! Er ikke bare hesten som gjør alt selv! DEN MÅ HA HJELP AV RYTTEREN SIN FOR OG BESTEME FART, GANGART, SATS PUNKT, HINDER DEN SKAL HOPPE!! Du som skev det inlege kan gjerne kome og prøve min unghest! Da skal du se at det faen med ikke bare er og site opå den hesten!!

    Har skjøl rid siden jeg var 10år og da jeg begynte, dat jeg av daglig!(rid 6år)
    Nå¨deltar jeg i sprangriding og det er en sport som både jeg og hesten min ELSKER!! Så fin deg en plas i nerheten og prøv og ri!! Og FILM DET! Så kan du lege det ut !! Da kan vi se og tøf du er!

    Hilsen en sykt iritert sprangrytter!!

  76. ragnhild
    Skrevet den 18.04.10

    Det er ikke bare hester som jobber i sprangridning da. hester har en blindsone rett frem ( men det viste du heller kanskje ikke) så hvordan skal de vite når de skal hoppe, de kan forresten ikke se hinderet heller. ( med mindre du kommer på hinderet fra siden da) Det kreves store ferdigheter av rytteren for å holde på med denne sporten. Ja hest er faktisk en sport, så vet du det. ferdigheter i dressur er også en must for i det hele tatt kunne samle hesten for hvert hinder. Det visste du kanskje heller ikke. Å den vugginga som du snakker om, kalles sits. ta å prøv dette selv en gang du så oppdager du det selv. Ha litt respekt for oss ryttere da!

  77. ragnhild
    Skrevet den 18.04.10

    kunna skrevi såå mye meir, men kem gidd å kast bort tia si på sånne som d? du har seriøst ikke peiling -.-

  78. Henriette
    Skrevet den 07.08.10

    omg, det er IKKE lett å ri en hest!! sitter du bare du der hopper ikke hester

  79. Nils
    Skrevet den 14.08.10

    Det jeg lurer på er hvorfor en hest i det heletatt skal ha et menneske oppå seg? Og hvorfor skal den hoppe over hindre på en bane? Eller tvinges til å trippe rundt på en helt unaturlig måte? Bare for at noen kvinnfolk og noen homofile mannfolk skal tilfredsstille en eller annen undertrykt mestringsfølelse? Til alle som driver såkalt “hestesport” (les: dyreplageri): Kanskje dere burde gå til psykolog for å få orden på psyken deres istedet for å ta et utpreget flokkdyr (som utvilsom trives meget bedre sammen med sine likesinnede på store åpne sletter) og putte det inne i en trang liten bås sammen med en jævla bortskjemt pappajente (ja, det gjelder begge kjønn) med mindreverdighetskomplekser.

  80. Eks-sprangrytter
    Skrevet den 27.08.10

    Hei du!
    Jeg ser det er mange som reagerer her med sinne og en skikkelig rappkjeftet tale for å få deg til å forstå hvor dumt det er å legge ut en artikkel om noe du tydeligvis ikke har helt peiling på. Jeg er enig med alle de som har sagt noe imot denne artikkelen, men istedet for å bli sur og bruke stygge banneord, satt jeg bare å lo. Denne artikkelen var unødvendig og skikkelig useriøs! Det er derfor den bare er til å le av. Du vet tydeligvis ikke hvor lang tid og hvor mye tålmodighet det tar for å kunne oppnå noe så stort som OL. Hvis du ikke visste det, så sees sprangridning på som en ekstremsport – helt likt med jibbing, om du tør å uttale deg om at du vet hva det er. En rytter er ikke bare en person som sitter oppå hesten og styrer. Hvis du bare hadde tatt deg mot til å sette deg opp på en hest, kjent bevegelsene og hvor vanskelig det er å bare kunne ri en hest over en bom, hadde du gått i skammekroken med en gang. Det er morsomt å tenke på reaksjonen din da ! For å kunne ri en hest, må du kunne ha en utrolig balanse, du må ha styrke i ben, rygg, mage og armer, du må kunne være utrolig tålmodig, ha så og si alle de koordinative egenskapene du sikkert ikke har hørt om engang, en kondisjon, samt at du må ha et STORT mot for å kunne hoppe disse hinderene. Du må ha en rytterfølelse. En hest kan ikke tas inn fra svære beiter og bli puttet på en rytter og satt i galopp mot et hinder på 1.60m. Jeg håper du, etter alle disse sinte innleggene, har satt deg litt mer inn i det. Søk opp på internett, les en bok, besøk et sted hvor det er hester, så kanskje du kan oppleve en litt annen side enn den du står på nå – for du har virkelig ikke litt peiling engang. Jeg vet hva jeg snakker om, for jeg har vært i denne sporten i 14 år, og selv har jeg hatt opptil 5 egne hester igjennom de 8 siste årene hvor jeg har “laget” hestene slik jeg vil ha de. Jeg har ridd på toppnivå her i Norge, samt ridd store stevner med utenlandske konkurrenter. Dette er en svært vanskelig og svært uforutsigbarende sport. Du vet ikke hva morgendagen bringer, du har et utrolig stort ansvar og en svært vanskelig oppgave å ha med å gjøre – Du har å gjøre med et levende vesen som ikke kan snakke og si sine meninger direkte til deg. Du må lære å jobbe med hesten ved å ri den – IKKE sitte oppå og vugge frem og tilbake til orgasmen tar deg, som du så latterlig har sagt i artikkelen din.
    Håper du har sett en litt annen side av den artikkelen din, kanskje vurdert å redigere den litt? OL-rytterne (og hestene) har full støtte innen OL hos alle idrettsutøvere – men kanskje ikke hos sofaslitere som deg?
    Lykke til videre med skrivingen, prøv å skrive om noe du har peiling på neste gang..

    :) Ha en fin dag!

  81. Cecilie
    Skrevet den 04.09.10

    Aner du i det heletatt hva det er? Du bruker faktisk fler muskler i ridning ann i noen annen sport!

  82. trude
    Skrevet den 07.04.11

    Hvorfor gidder du å skrive sånt? Du har ikke peiling….når du ser hvilke kommentarer du har fått burde du kanskje tenke deg om litt, eller?

  83. sint fisk
    Skrevet den 06.07.11

    ÅHERREGUD ! har du et problem eller? du vet tydeligvis INGENTING om ridning !!!! er du klar over hvor tungt der er å bestandig ha rett sjenkel,hånd,sete og passe på at du gir alle de rette signalene hele tiden! man snakker faktisk om å kontrollere et 500 kilos dyr her og trene det opp, bygge opp tilliten osv. er du klar over hvor mye arbeid det er bak en god spranghest ? eller er du bare en stygg emo som rakker ned på alle andre fordi du er en idiot selv, og føler deg bedre når du kommenterer og ser ned på folk som faktisk har et liv !

  84. sint fisk
    Skrevet den 06.07.11

    1. Hvordan får du hesten til å gå?
    - man klemmer med sjenklene

    2. Hvordan får du hesten til å løpe?
    - samler hesten, sjekler og har en stø og rolig hånd

    3. Hvordan får du hesten til å stoppe?
    - legger press på bittet legger vekt på setet og slapper av i skuldrene

    4. Hvordan forteller du hesten når den skal ta sats?
    - styrer den rett mot hinderet med en stø og selvsikker hånd, teller stegene og regner ut avstanden fra hinderet mot hestens steglengde+ hinderests høyde og da jeg har funnet satsepunktet sjenkler jeg og går opp i 2punkt sits når hesten løfter frambena fra bakken

    5. Hvordan styrer du hesten?
    -legger press på bittet, bruker kropsvekten min og sjenkler

    6. Hvordan skal man ha kroppen over et hinder?
    - i to punkt sits, men stødige og rolige hende.

    gretulerer ; ) du ble nettop eid av en 13 år gammel jente : DD

  85. Tora
    Skrevet den 23.09.11

    Kjenner det virkelig bare bobbler i meg…
    Er du klar over hva du snakker om?! Tenk deg en rytter/hesteeier som har ca 5 hester. De må ries hver dag, dvs 5 treningsøkter på 5 timer pr.dag! Selfølgelig er det hesten som løfter på beina og slikt, men den hadde faen meg ikke gjort det uten rytteren, da hadde hesten automatisk valgt å stått og spise, så ikke si at rytteren ikke gjør noe. Mange hester trives med jobben sin, men som sagt de hadde ikke gjort det uten PRESISE beskjeder fra sjefen. Det å kunne ri en hest i verdensklasse kan ikke beskrives med hvor krevende det er. Vekt, hånd, punktlighet, overkropp, samspill og ikke minst at med alt dette skal du samarbeide med hesten. Helt sikkert mulig at det ikke er så mye kondistrening, men fyfaen, idrettsutdøvere som har prøvd ridning, har aldri opplevd noe lignene!
    SYNS DU SKAL PRØVE Å RI ORDENTLIG FØR DU UTRYKKER DEG OM TING DU IKKE HAR PEILING PÅ! Helvette altså!

  86. victoria
    Skrevet den 19.01.12

    å herregud! kom te meg så ska eg faen meg visa deg at ridning e ein idrett! kan trena deg så jævli møye at du che klare å gå på beinå te slutt! å vis ridning ikke e ein idrett, koffer i allverden har de spranglinja på wang toppirett då ? eg syntes du burde ha mer erfaring om ridning får du faktisk skrive et inlegg om det, utrolig tåpelig! finn någe bedre å skriva om…

  87. Stine
    Skrevet den 19.01.12

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=32YTWKf4TQI

    Say no more!!!

  88. Rikke
    Skrevet den 19.01.12

    Omg. du skriver så lite voksent, og det er faktisk bare bull som kommer ut av det du skriver, ridning er selvfølgelig en sport, på lik linje som alt annen sport. Da kan jeg stille DEG et spørsmål? kaller du fotball en sport når du bare løper etter en ball fram og tilbake i 90 min for å spenne den inn i et mål? Tørr jeg spørre om du noengang har ridd skikkelig på en trening i enten dressur , sprang, feltritt osv? Det blir faktisk for dumt å lese på dette, for det eneste du er ute etter er oppmerksomhet! og det er ikke litt den rette måten å få oppmerksomhet på.

    http://www.youtube.com/watch?v=Oi-WqMzfcGI

  89. Sunniva
    Skrevet den 19.01.12

    Jævla stygg du er.

  90. Til en tragisk redaktør og alle andre idioter der ute
    Skrevet den 19.01.12

    Herregud, er det mulig!!?! Aner du hvor mange kilo en rytter takler når man rir? Hvordan kan du si at det er dyreplageri? De synes det er gøy å hoppe! Jeg skal love deg at hvis rytteren hadde prøvd å tvinge hesten over, hadde de ikke kommet langt! Det krever masse trening for å kunne ri bra, kjempegod balanse, en ganske god trygghetsfølelse, og klare å ha et godt samspill med hesten! Sprangridning og hestesporten er mye mer krevende enn fotball f.eks, og de fleste andre sporter.. I fotball er det bare noen menn/kvinner/barn som løper etter en ball som gærninger, og prøver å få den inn i et stort nett? hvor dumt høres ikke det ut? og det er faktisk realiteten! Hestene merker utrolig godt rytterns dagsform! Prøv å kontrollere nervene dine når du skal hoppe hindere på 160 cm foran flere tusen sikkert million mennesker! Du sier at de bare sitter og venter på orgasme, men trolig er det bare du som har gjort det når du har sittet på en hest. hvis du i det hele tatt har sittet på en… Rått av hesten og rytteren bidrar ingenting? har du i det hele tatt tenkt i den lille nøttehjernen din at det krever et utrolig bra samspill mellom hest og rytter?!! Virker som du og noen av de andre som er enige stod sist i køen når vettet ble delt ut! Tror ikke du skal si noe før du har ridd på nesten samme nivå!!

    Herregud! Du er bare en idiot som er helt fucka i hodet, og som ikke har bra nok orforråd og kaller dermed ting du synes er dumt for “homo”. Du er bare et tragisk tilfelle av en person som er helt hjernedød og ikke vil forstå dybden i ting!

    DU ER HELT TRAGISK, STYGG I HODET, MANGLER RESPEKT FOR ANDRE, OG HAR IKKE SKJØNT EN DRITT HER I VERDEN! HA ET FINT LIV VIDERE I DIN LILLE BOBLE HVOR DU KAN FORTSETTE Å KRITISERE TING DU IKKE HAR PEILING PÅ!

  91. Tiril
    Skrevet den 19.01.12

    Fy faen! Nå kjente jeg det kokte over her, du ANER VIRKELIG IKKE hva du prater om!! Gad, du har tydeligvis aldri vært borti en hest en gang, å se ett bilde av en gjelder ikke! Skulle gjerne satt deg opp på en hest og deretter bedt deg om å skrive dette på nytt… Fy fader altså, du eier virkelig ikke respekt! Visste du at ridning er den ENESTE SPORTEN hvor man bruker flest muskler samtidig? så hvordan kan det da ha seg at det er hesten som gjør all jobben? Tror du den hadde hoppet, gjort vanskelige øvelser eller i det hele tatt gått fremover, hvis vi ryttere bare hadde sittet der og ikke gjort noen ting? NEI. Og forresten, søk opp dyremishandling før du bruker det ordet… JÆVLA IDIOT

  92. Ida
    Skrevet den 19.01.12

    http://www.youtube.com/watch?v=pXJ-aCpwIK8&feature=player_embedded

    Trenger ikke å si så mye mer enn det.. Får håpe du kan engelsk da..

  93. Horselover
    Skrevet den 20.01.12

    Jeg har drevet med hest i ca. 8 år. Jeg er 14. De 8 årene jeg har drevet med hest har vært alt annet enn avslappende. Har du noen gang prøvd å sitte ned i salen i trav i 10 min på en hest med masse bevegelser???? Har du noen gang prøvd å komme gjennom en bane feilfritt på en hest som ikke gjør en dritt på egenhånd???? Hvis du ikke har det så har du INGENTING å klage over. Det å sitte på en stol å flytte noen brikker på et brett er også en sport. Så hvorfor skal ikke sprangridning der du må holde en hest på ca. 600 kg i galopp i godt over 1 min og få den til å ville hoppe hinder som er ganske høye. Hestene skal også ha masse kos så de ikke blir deprimerte, de skal få være i kontakt med andre hester og få masse oppmerksomhet så de føler seg verdsatt.

    Og det at du kaller det en homosport, vi har én gutt i stallen som har 2 egne hester. Betyr det at han er homo da??? Han sluttet å spille fotball for å få TID til hestene sine. Min menig om det er at han er TØFF som faktisk holder på med hest når han heller kunne holdt på med fotball! Jeg har selv ridd begge hans hester, og det var ikke lett. Den ene blir sterk så du må holde og gjør sånn at den har noe å gjøre hele tiden så den ikke får tid til å bli så veldig sterk. Den andre er vanskelig å få til å gå frem så da må du bruke masse bein for å få den frem. Og hvis dette ikke skal være en sport så skal hvertfall ikke sjakk være en sport!

  94. Maria
    Skrevet den 20.01.12

    Helt idiotisk at folk som ikke kan noe om hest skriver sånnt. Er heller ikke mye for sprang, men det er ikke fordi jeg synes det er dyreplageri, det er fordi jeg ikke synes det er no’ morsomt. Du får ikke hesten over hindret om den ikke vil, og den vil ikke om du er slem med den, hvordan får da rytter’ne hesten over hindrene? Jo, med OPPMUNTRING og ROS og kos. Du kan ikke bare uttale deg om temaer du ikke veit en dritt om. Du kaller riding en homosport. Kjæresten min rir sprang. Er han kanskje homo for det? Hehe, tror ikke det. Vennen, om du skal skrive om noe burde du sørge for å ikke bare skrive dine tanker om riding som en 3 person. Om du aldri har vært på en sprangbane, ikke uttal deg om emnet…

  95. maria
    Skrevet den 20.01.12

    haha, dummeste jeg har lest noen gang… kanskje du skal ta deg en tur opp på hesteryggen selv og få hesten til å hoppe skyhøye hindere og se hvor lite jobb det er?! du burde vell kanskje ikke greie ut om sprangridning når du ikke har snøring på hva det dreier seg om. jaa det er kanskje hesten som hopper hinderne, men aner du hvor mye arbeid det ligger bak? en rytter er jo der for å kontrolere og hjelpe hesten over hinderne. det er ikke bare bare å få en hest til å hoppe skal jeg si deg, og det er ikke bare bare å ha full kontroll på et så stort dyr. man skal bruke mye muskler under et sprangprogram, og det er nok ikke bare hesten som gjør jobben, rytten må hjelpe til med stegberegning, tempovekslinger, skifte riktig galopp, det er ikke så lett som du tror!!man skal også ha sykelig god balanse. tror du irriterte mange nå altså! er jo også en av de mest risiko fylte sportene også!

  96. maria
    Skrevet den 20.01.12

    og forresten, i andre idretter, der trenger man bare å kontrolere seg selv og sette fokusen på seg selv, men i sprangridning så må man sette like mye fokus på hesten som seg selv og det krever laaang tid å nå det store måle å komme til OL det ligger kanskje 3 ganger så mye arbeid bak en sprangekvipasje enn i noen andre ekvipasjer eller hva man kan kalle det i de andre sportene. så back off! men må nå le litt av useriøs artikkel da XD

  97. Kristin
    Skrevet den 20.01.12

    Ikke lest så mange av kommentarene over.. Er jo tross alt en del..

    Vil begynne selve kommentaren, med å si at du/dere som har skrevet denne artikkelen ikke ANER hva du/dere snakker om.. Har du noen gang PRØVD å sitte på en hest? Noen gang PRØVD å ri sprangridning? Er ikke så lett som det kanskje ser ut som.. Og det er i hverfall ikke bare “sitter oppå der og vugger skrevet fram og tilbake til orgasmen tar dere.” skal jeg si deg.. Hadde du bare sitti der, hadde det nok ikke vært så mye sprangridning, eller ridning generelt.. For å si det sånn, så hadde du nok smakt litt sand og grus hadde du bare sitti oppå der og ikke gjort noe annet. Når man driver med ridning, trener man muskler du ikke ANTE du hadde.. Du trener blandt annet koordinasjonen din, balansen, konsentrasjonen osv. Og ikke minst så tar det flere år og komme seg fra nybegynner-stadiet til å kunne ri på OL nivå. Skulle likt å se deg ri en bane på OL nivå på din første ridetime..

    Menvet du hva jeg tror? Jeg tror du bare er så forbanna sjalu på guttene og mennene som TØRR å ri, som ikke BRYR seg om at kameratene på barne-og ungdomsskolen synes at hest var en teit “jentegreie”.. Du er bare redd for hva kameratene dine ville sagt hvis begynte å ri. Det er det jeg tror.. Kan jo virke slik også…

  98. emilie
    Skrevet den 20.01.12

    unnskyld meg, men det du skriver er direkte ufyselig. Det å ri er mer enn bare å sitte på en hest, og nei hesten gjør ikke all jobben. Om du ikke vet det så er det mye tid energi og jobb som går med på å trene hesten slik at den kan gjøre noe av det du sitter å kaller å gynge fram og tilbake…
    Ridning er definitivt en sport, det krever både taktikk teknik og mye trening. Om mulig krever det nok mer trening enn noen andre ol-grener. Du burde selv prøver å sette deg på en hest å hoppe 100cm bane, du tenker sikkert at det er lett som en plett men da tar du grundi feil. Ryttere klarer å håntere et dyr på 500kg med egene meninger og du sitter å skriver at det ikke er en sport?! Jeg fåreslår at du lar de som har peiling på hest om å dømme om det er en ol-gren eller om det ikke er det. Du burde ikke blade deg inn i hva profesjonelle fagfolk har bestemt. Skjønner at du har din egen mening, men hold deg til fakta <3

  99. Linn
    Skrevet den 20.01.12

    Herregud! Snakk om å ha 0 peiling på denne sporten! OG hver så snill, sett deg inn i hva dette er før du begynner å uttale deg slik.. blir flau på dine vegne!! Du veit jo ingenting om dette…

  100. Hannah
    Skrevet den 20.01.12

    TULLING!!! Det eneste ditt innlegg forteller meg er at du er 100% pettetisk!!! Det er i allefall noen som kommer til OL, du er bare en sofa KLOVN!!!!

  101. Hannah
    Skrevet den 20.01.12

    Du snakker om homoer dem har i alle fall jeg respekt for!!!

  102. Hannah
    Skrevet den 20.01.12

    KLOV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  103. Hedda
    Skrevet den 20.01.12

    Akkurat ja! Hvem tror du du er?! Om det ikke hadde vært noen rytter hadde ikke hesten kommet seg over hinderet, og vet du hva? Disse hestene som er med i sprang hopper ikke bra fordi de blir tvunget, men fordi de elsker og hoppe!!! Du aner ikke hva du snakker om.

  104. pål flam
    Skrevet den 20.01.12

    Okei, hva faen er det som feiler folk? jeg er ikke homo bare fordi jeg rir! og kan garantere dere at sprang ridning ikke kommer til og bli tatt vekk fra OL. Du som kommer med denne påstanden er en idiot! legg meg til på face så kan vi ta oss en samtale så skal jeg vise deg hva trening er! legge meg til på facebook, PÅL FLAM. og til alle dere så har så jævlig dårlig selvtillit at dere ikke kan skrive deres eget navn, ikke komenter!!

  105. Idakristine
    Skrevet den 20.01.12

    Hva faen er det med deg? Jeg skal si at du har riktig om du setter deg oppå forhesten min, og styrer den selv! Du kan faen meg ikke si at sprangridning ikke er en sport. Greit, hesten gjør ganske mye av jobben, men den hadde ikke gjort det hvis ikke rytterern red. Rytteren må styre, kommunikesere, være observant og tålmodig. Ryttere må være fokusert hele tiden, hvis ikke kan isåfall hesten stikke ut, og løpe som f***, bukke deg av og steile? Klarer kansje du å sitte på en hest som står på 2 ben, 2 meter i lufta? trukke det. PRØV det, før du sier noe om det!
    SE DEN – http://www.youtube.com/watch?v=pXJ-aCpwIK8&feature=player_embedded

    Burde virkelig lyse opp et par ting for deg…

  106. Linn Mangen hjellnes
    Skrevet den 20.01.12

    Fy faen, ja nå kjenner jeg det koke i hodet. Er ikke cross en sport bare fordi man sitter oppå den og styrer? Samme prinsipp. Hester er absolutt ikke selvgående dyr, men selfølgelig for å være med i ol trenger man en god hest. Det kommer ikke bare ann på hesten, for at hesten skal være med i ol trenger den også en god rytter. En rytter må legge alt til rette for hestene banen, med både steg, satsning, tempo osv.. Teknisk sett er det jo selfølgelig hesten som hopper, men spørsmålet er om den hadde hoppet uten rytter! Før du sier at alle som rir er homoer, og at vi bare sitter der og mishandler hesten kan du jo prøve selv, og se hvor jævlig lett det er. Hestene i ol trenger faktisk å stole på sin rytter og trenger stor selvtillit for å hoppe de skumle, høye hindrene, og mishandlede hester gjør ikke noe av det dessverre ;) tenk deg om før du publiseres noe sånt som dette her. Det er diskriminerende, og faktisk sårende. Aldri i livet om jeg mishandler min beste venn. Om du fortsatt står for dine meninger, legg meg til på face så skal du få se en hest som er lykkelig over å hoppe. ;) signerer Pål fram.

  107. Hestejente med erfaring
    Skrevet den 21.01.12

    Detter er virkelig noe av det morsomste jeg har lest på lenge! Hvordan får du egentlig fletta inn homo ?? Det viser hvor liten du er.. kansje du burde vokse opp før du prøver å være voksen! Er ikke så lett lillegutt! Så ikke prøv på noe du ikke klarer.

    Hilsen ei som akkurat eide redaktøren :-)

  108. Ida
    Skrevet den 21.01.12

    “SKREVET DEN 17.08.2008 AV REDAKTØREN”, ehh unnskyld meg..? En redaktør? Haha, jeg måtte bare le. Dette er det mest TÅPELIGE jeg noen gang har lest. Har sett at du har fått mange kommentarer som jeg er totalt enig i og egentlig orker jeg ikke bruke min tid og mine krefter på dette (for det vil jeg heller bruke på hesten min!), men jeg klarer ikke dy meg!
    Hvor bor du? Jeg skal serriøst ha deg med på en stall og ta deg med på en sprangtime. Du sier man bare sitter der? Hesten gjør all jobben) At man kun vugger frem og tilbake til orgasmen kommer. haha. Du er en skikkelig dust av en idiot, faktisk. Og når du i tillegg bruker “homo”, da blei jeg faktisk sint. Er det noe galt med homoer? Vet du at alle de største, norske, mannlige rytterne har en familie og tjener mye på å trene andres sine hester og lignende? Ja, du leste riktig: EN FAMILIE! Uten å ha adoptert. Vet du hva det vil si? De er ikke homser, men uansett: Hva hadde det betydd? Homo eller ikke? Man er et menneske – har menneskerettigheter.
    Men tilbake til poenget:
    Du skal seriøst få bli med på en sprangtime. Du skal få varme opp med dressur. Vi varmer alltid opp i trav, enten lettridning eller nedsittende. Tror vi hadde valgt nedsittende om du skulle vært med. Hvor lenge hadde du holdt ut hvis du skulle gjort det ordetlig? En kvart runde? 5 meter? Også skal man jobbe med hesten mens man rir da. Har hørt at gutter ikke klarer mer enn en ting om gangen, men det kan faktisk ikke stemme med hestegutter.
    Skjønner selv at jeg driver å spoler ut litt nå, men vet du hva? Jeg blir så sinnsykt provosert! Jeg får mange kommentarer på skolen om at jeg driver med hest, men etter jeg tok en alvorlig prat med han som sa mest, har han gitt seg. Håper virkelig, for Guds skyld, at du skjerper deg! Jeg gleder meg til du får en datter eller en sønn som blir hesteinteressert. Da får du sikkert prøve litt selv, og får helt sikkert høre hvor tungt det er.
    Og forresten: Det er ikke bare ridningen som er tungt, men stallarbeidet også. Prøv å møkk en boks, vei opp flere kilo høy og bær 5-6 10-Liters bøtter med vann, for så å pusse en hest, sale opp og dra på sprang- eller dressurtrening. Jeg LOVER deg at du blir sliten!!
    Og for å gjøre saken ‘bedre’, ta en titt på disse filmene. Det er utrolig hva folk uten armer og ben får til å ri en hest, og med CP også. Jeg mener huske at de også har egene OL-klasser. Og jeg lover deg; til og med de kan ikke “Bare sitte der”, de bruker hele kroppen sin! Her er de:
    http://www.youtube.com/watch?v=FsPgLZR0JY4
    http://www.youtube.com/watch?v=cxGbaZ1wpXA&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=nGn0-cPXYAo&feature=related

    Vell, er sikker på jeg kunne skreket til deg, skjellt deg ut og i det hele tatt hadde du sagt dette et sted. Folk hadde klikka på deg.
    Serriøst, ta deg sammen. Du er et menneske, antakeligvis en “voksen”, men du er ikke så jævla voksen i måten du er!

  109. Anine K. Blomberg
    Skrevet den 21.01.12

    http://www.youtube.com/watch?v=32YTWKf4TQI :) :):)

  110. Karoline
    Skrevet den 21.01.12

    Haha, selv hesten min er glupere enn deg. Snakker om å terge på seg hele heste-Norge med vrøvl du ikke har peiling på. Gå og ta deg en bolle mens du jobber med å åpne øynene dine for annet enn deg selv.

  111. Erfaren Sprangrytter
    Skrevet den 21.01.12

    umodne redaktør, jeg blir flau på dine vegne.. Rett og slett! Bare dette innlegget viser at du har null forståelse på sprangridning, og hest generelt. Bruk hodet! Tror du virkelig en hest hopper en bane i riktig rekkefølge uten at rytteren gjør noe ting? Kan ikke du prøve og hoppe en bane selv hvis det er så ‘Enkelt’? Legg ut video av nå du rir da, så skal du se. Det er ikke bare bare. Og ikke kom med slike uttalelser når du sannsynligvis aldri har suttet, eller hoppet med en hest før. Finn deg en hest, en utrent hest, og prøv deg i OL. Du kommer til og tryne før du i det hele tatt får hoppet et hinder. LYKKE TIL!
    Og en ting til, GET A LIFE, og fort også.

  112. Hannah
    Skrevet den 21.01.12

    Hjernen din er like stor som en pianøtt!!!!
    Sorry, nå fornerma jeg vis PIANØTTA!

  113. Jenny
    Skrevet den 21.01.12

    Herregud! Fy flate, dette var det rareste jeg har lest på lenge! Dette var rett og slett til å le av xD Jeg holder på med sprang nå på en ponni og vi bare flyr over hindrene. Men det er en grunn! Jeg må fokusere, puste rett, se på rett sted, vektlegge hele kroppen rett, ja, til og med ørene! Og ponnien må være samlet i galoppen/traven, må være fokusert, rett galopp/travet må være diagonalt! Og masse, masse, masse mer! Det er så mye at det kan bli den tykkeste boka i hele verden av den infoen! Tror du aldri har sett en hest, skjerping ;o

  114. Andreas Jensen (hesteKongen)
    Skrevet den 21.01.12

    Hva Faen!! hadde det bare vært så bra med orgasme hver gang! du kan prøve hingsten min viss du vill skal faen vise deg at det isje e vanskelig. å eg e faen sje HOMO! hilsen HESTEKONGEN ANDREAS JENSEN ps add meg på facebook ;) ;)

  115. Gangtah!
    Skrevet den 21.01.12

    Sprangriding har ingenting i OL å gjørr sa du?

    Mordi har ingenting i OL å gjørr!!

    lol av den fjortizen som fant på den taper settningen:P

  116. Andreas Jensen (hesteKongen)
    Skrevet den 21.01.12

    helt enig GANGTAH

  117. Redaktør1
    Skrevet den 21.01.12

    Tullprat alle sammen.
    I tillegg til at alle hestene er homo så er jo sporten driiiit kjedelig å se på. Det er mye morsommere å sitte og stirre i en murvegg mens man teller sakte til 10000.

  118. Kine og Ida
    Skrevet den 21.01.12

    Du e faen bullshit. Ka farsken!! Kom å prøv så ska du fæn meg få kjørt deg.

  119. Gangtah!
    Skrevet den 22.01.12

    du redaktør1??

    eg lurte på om du konne stikka, åsså konne du kansje komma tebage når du har fått et liv:P

    du har så jævla lite liv!!

    gå å se på ein murstein

  120. silje
    Skrevet den 22.01.12

    denne bloggen der du sier din mening bevis hvor lite peilig du har på det du snakker om.

    Uten ballen i fotball hadde det ikke vært en sport …

    meningsløs blogg og du virker virkelig som en person med lite peiling på det du nettopp utaller deg om.

    Det er en grunn til at de med hesten trener 4 timer hver dag i 365 dager år inn og år ut!

  121. Andreas Jensen (hesteKongen)
    Skrevet den 22.01.12

    Wtf. Hun med den setningen er best azz!!!! Du er taper ikke setningen.

  122. madelene
    Skrevet den 22.01.12

    denne blogggen var meningsløs…

  123. Gro
    Skrevet den 23.01.12

    Dette må være d mest idiotiske jeg noen gang har lest….her snakker vi totalt uvitenhet! Jeg kan bare si at jeg er svært enig med Tonje under her! jeg er heller ikke noen fotballfan, men jeg håner ikke sporten for det, jeg respekterer dem som både liker det og de som spiller! jeg er rytter, konkuranserytter, og har ikke klart en halv runde på sprangbanen uten trening! tro ikke at hesten gjør all jobben, skulle vi bare sittet der, så hadde d gått riktig ille. Det er rytteren som loser hesten gjennom banen! og til det kreves det muskelstyrke, koordinasjon, balanse og planlegging! og år med trening!! nei ta deg en ridetime du, og siden det er så enkelt å ri sprang, så kan du kansje ta en sprangtime likesågodt?? be ridelæreren sette opp en bred oxer på en meter, så får vi sikkert ny oppdatering om en ukes tid?

  124. Eline
    Skrevet den 28.01.12

    okey, hvis dette ikke er en idrett så kan vel du sette deg opp på den hesten og hoppe alle hinderne på 1.60 m uten å bli sliten vel?? hesten går faktisk ikke fram av seg selv!!! det er som fotball, baller går ikke rundt på banen om folka ikke sparker den rundt! hesten går ikke over hinderne uten at du rir den over de!!!

    Det er vel du som kanskje er homo? eller burde være flau!!! du er faktisk den som er dum her -.- skulle ha likt å sett deg på hesten, du hadde serr ikke klart å sitte på over det første hinderet engang, hadde sikker begynnt å grine også!!!!!!! blir sånn passe sint… det er like mye sport som fotball/håndball osv…. TENK DEG OM LITT!!!!!

Legg igjen din kommentar..













Hjem | ArkivBest ofF.A.Q.Facebook | Kontakt                    
Abonner via RSS eller RSS via E-post