En logo skal først og fremst fortelle noe om en vare eller et merke, og logoer finnes i alle forskjellige typer. Det er mest vanlig å tenke på logoer i forbindelse med kjeder og butikker, og internett er fylt opp med begge deler. Store internasjonale selskap til hjemlige tv-programmer, alle har de logo for å markedsføre seg. Mange bruker også logo til bloggen sin, noe som har blitt like vanlig for nordmenn som å ha ski på beina. Men i denne artikkelen skal vi se på hvor mange morsomme logoer som finnes der ute.

Det kan være lurt å ha noen idéer på lur når man skal lage en humoristisk logo. Man kan komme langt med å bruke disse virkemidlene:

  • Karikaturer
  • Overdrivelser
  • Ordspill
  • Følelser
  • Dyr med humane uttrykk
  • Ikke normale fonter

Karikaturer virker perfekt når man skal lage en humoristisk logo. Karikaturer kan brukes om kjente personer, for å fremheve et budskap på en morsom eller provoserende måte. Det som er skummelt er å bruke det i en religionsdebatt, noe vi har sett fatale utfall av både i Frankrike og andre land.

Overdrivelser er noe av det morsomme som finnes, spesielt når det et brukt finurlig i en logo. Det kan både være at man uthever enkelte eller flere fonter i et ord, eller gjør rumpa til kua dobbelt så stor som den egentlig er. Overdrivelse setter fokus på kjernen i budskapet. Overdrivelse må ikke komme i konflikt med hva man faktisk kan tilby kunden, men så lenge man bruker det subtilt er det lov.  Ord og uttrykk kan også være med på å skape en overdrivelse.

Ordspill er genialt til å skape humor, men kan være vanskelig i en logo. Om bedriften heter noe som ligner på noe annet, kan man forme logoen etter det, bare man ikke stjeler merkevaren til noen andre. Eller om man har initialer som går inn i et ord eller en morsom setning, så kan man også anvende ordspill. Her må man likevel være ytterst forsiktig, så man ikke forvirrer leseren. En logo får sjelden plass til veldig mye skrift, så her må man kun bruke ordspill dersom det passer. Men det kan bli virkelig morsom om det treffer.

Logoer skal ofte vekke følelser, slik som McDonalds bruker energiske farger til å vekke glede. Å bruke farger, former, symboler også videre, kan få seeren til å føle ulike ting, enten de er bevisste på det eller ikke. Det å spille på følelser kan kanskje være kynisk, men det virker garantert. Følelsesregisteret kan også kartlegges i selve logoen, som en veldig glad smiley, eller veldig lei seg. Det kommer veldig an på hva man skal presentere.

Dyr er en vinner blant mange logodesign. Det er bare å se på alle de morsomme snuttene som går viralt om katter og hunder som gjør morsomme ting. Det å legge til tekst kan bli hysterisk morsomt i mange situasjoner. Men her også må man venne seg til at man kanskje ikke får med seg alle detaljene, spesielt om det blir for mye detaljer. Da må man kanskje sørge for å ha en logo som ikke er begrenset av plass. Det kan bli en meget humoristisk logo.

Sørg for å teste ut utvalget av fonter. Det er ikke sikkert de mest ordinære fontene skal brukes på de humoristiske logoene. Da kan man heller prøve fonter som Baskerville, Brush Script M7 eller Lucida. En kjedelig skrifttype vil bare forvirre leseren, mens en morsom skrift vil gjøre at leseren kan ta poenget.

Steder man kan finne humoristiske logoer

En nettside som har fokus på humoristiske logoer, er siden brandcrowd et godt eksempel. Her kan man finne utrolig mange humoristiske logoer med alle de nevnte egenskapene. Alt fra morsomme karikaturer til hysteriske dyr. Den som leter her vil garantert finne en humoristisk logo.

Skal man lage sin egen humoristiske logo, og ikke helt hvor man skal starte, er det lurt å ha en strategi å gå ut fra. Selv om man kommer fram til en plan, betyr det ikke at man må forholde seg til den. Det dukker alltid opp morsomme bilder når man er kreativ. Det er da du skal sette sammen morsomme tanker og kreativitet til din egen humoristiske logo.