Agurkposten formelig elsker ny teknologi. Redaktøren har både Macbook, iMac og til og med mobiltelefon. Javel, når sant skal sies er vel ikke akkurat mobiltelefonen helt State-of-the-Art, for å si det forsiktig. Men, redaktøren bekrefter at det er mulig å ringe med den.
Det som derimot er ganske umulig, eller vanskelig om du vil, er dette vanvittige hysteriet rundt alt som har med piratvirksomhet å gjøre. Ja, altså sånn laste ned fra nettet. Filmer, musikk, porno, you name it. Alt er tilgjengelig via noen få museklikk. (Melding til politiet: redaktøren har selvsagt aldri prøvd slikt selv, men har altså hørt et rykte fra en skitten onkel som bor i Trøndelag om at det altså er mulig å laste ned greier via noen torrent-greier, red.)
Det er jo unektelig noe morsomt med dette at plate- og filmbransjen aldri evner å utnytte ny teknologi før de absolutt er nødt til det. Det var samme greia med opptakskasettene. Folk kunne jo ta opp «Norsktoppen» på kasett, og plutselig var alle redde for at det skulle gå til helvete med Rune Rudberg. Jaja, Rune Rudberg overlevde jo, på et slags vis.
Og verden har så sett platebransjen kjempe hardt mot brenne-CD’er og Minidisc og DVD og det som verre er. Bare for å tape kampen og så komme halsende etter med en løsning etter en stund.
Taper ikke penger
Jammen, de taper jo penger! Vi får et begrenset antall artister som klarer å overleve når alle bare laster ned! Og så videre. Folk er oppriktig redde for at tullinger som så vidt klarer å spille gitar i foreldrenes garasje skal få økonomiske problemer som en følge av at folk ikke kjøper platene deres, som de aldri hadde kjøpt likevel.
Platebransjen estimerer tapene fra nedlasting i astronomi-klassen. Mange, mange, mange milliarder kroner taper de. Visstnok. Men, dette er jo selvsagt en sannhet med sterke modifikasjoner. For sannheten er jo at gapet er himmelvidt mellom de reelle tapene og de tapene bransjen tror de har. For å ta et enkelt eksempel:
Gutt på 17 år laster ned 20 plater. Han hører igjennom og sletter halvparten. Platebransjen vil jo da ganske enkelt gange prisen på en CD-plate med 20, og så kalle det man kommer fram til for «tapet» de er påført. Vel, det er jo ikke så enkelt. For denne gutten på 17 år hadde jo neppe kjøpt 20 plater bare sånn helt ut av det blå. Han hadde muligens, etter mye sparing, kanskje kjøpt 2 plater – og da tar vi faktisk i litt også.
Hadde platebransjens tall for hvor mye de taper vært sanne og reelle, hadde det ikke vært møbler i noen stuer. Det hadde rett og slett ikke vært plass til møbler på grunn av alle CD-platene.
Det handler om omstilling
Plate- og filmbransjen må som alle andre bransjer finne seg i å omstille seg. De må rett og slett slutte å bekjempe den nye teknologien, og heller utnytte den til deres egen fordel. Det er mysterium for redaktøren at bransjen faktisk ikke utnytter de vanvittige mulighetene som ligger i for eksempel torrent-teknologien. Hadde bransjen heller distribuert sine produkter via nettet hadde de jo eksempelvis sluppet å produsere millioner av CD-plater, shippe disse ut til sitt forhandlernett over hele verden, passe på at de ansatte gjør jobben sin og ikke stjeler og så videre.
Og når de faktisk velger å benytte seg av teknologien, så gjør de det så dårlig at det er til å få fnatt av. De putter rett og slett inn så mye DRM og kopidritt at produktet blir helt ubrukelig. Og det er jo egentlig jævlig synd. For hvordan i helvete regner de med å selge et produkt for penger når det samme produktet – bare bedre – finnes gratis fritt tilgjengelig? Ved tryllekunst?
Det er som å selge eksosluft på flaske til folk som går tur i fjellheimen.
Hva med reklame?
Ja, hvorfor ser ikke filmbransjen på sine egne filmer? I «Demolition Man» var den største hitten på radioen i år 2100 (eller hva det nå var) faktisk en reklamesang. Tenk på Grandiosa-sangen, så skjønner du. Hvorfor gjør ikke plate- og filmbransjen mer av sånt? Er de dumme? Redaktøren har studert markedsføring og vet godt at såkalt produktplassering faktisk er ekstremt effektivt som virkemiddel. Når du for eksempel ser Jack Bauer ringe med en ny Nokia i en episode av «24» så er jo det noe av det mer effektive som finnes av markedsføringsvirkemidler. Du får rett og slett lyst til å ha en sånn telefon, bare fordi Jack Bauer er så kul.
Inntil bransjen evner å omstille seg og finne nye metoder å tjene penger på enn å bare selge over disk, kommer vi til å ha et jævla kjør med rettsaker og anmeldelser og det som verre er. Politikerne kommer sikkert til å nikke og neie og si ja til stenging av The Pirate Bay også her i Norge. Og så kommer det sikkert noen greier på overvåkning av datatrafikk, bare sånn for å ta synderne.
Det er ikke mer enn hundre år siden kobber ble verdiløst, eller iallefall tilnærmet verdiløst. Tenk om kobberbransjen hadde nektet den nye teknologiens frammarsj? Godt hjulpet av kunnskapløse politikere? Skulle tatt seg ut. Eller om de som lagde svart-hvitt filmer hadde kjempet med nebb og klør mot innføringen av farge-TV? Eller om de som avler fram hester hadde fått lov til å styre utviklingen av bilen?
Bransjen må ta seg sammen. Og omstille seg. Forresten. Bare sånn på tampen:
HVORFOR I HELVETE er det faen i helvete satan i fittepikksatanhelvete i vortemuskelpikksatan ikke MULIG å lage fuckingspikkhelvetes MICROPOPCORN uten å svi halve posen???? Kan noen svare meg på det??