Det korrekte navnet på den nye Operaen er «Den Norske Opera & Ballett», akkurat som det skulle ha noe å si. Det er like forbannet snakk om en vanvittighet kun til glede for en svært begrenset gruppe svært godt bemidlede personer i dette landet. De fleste forståsegpåerne henviser til at mennesker også trenger såkalt «kulturell kapital» for å være lykkelige og harmoniske. Og det er sikkert sant.
Men likevel. Livet er litt gladere for de som er glad i fotball. Men fotballfolket betaler stort sett moroa selv, godt hjulpet av Norsk Tippings politikk. Jeg for min del er svært glad i poolbiljard og snooker, og når jeg skal delta på Lag-NM i Trondheim i Mai – ja så er det moro jeg må betale selv. Vi har alle våre prioriteringer. Noen prioriterer fotball, noen prioriterer spill, noen prioriterer snooker og atter andre prioriterer altså Opera.
4 milliarder, and then some
Kostnaden ved den nye Operaen skal ligge på ca 4 milliarder. Men, dette er jo selvsagt ikke hele sannheten. For Opera er ikke akkurat noen folkesport, så da må det selvsagt «noe» driftsstøtte til – fra Staten. Vi snakker om et beløp på nesten 400 millioner i året. Eller: litt over 1 million kroner pr DAG. Ikke akkurat småpenger. Men politikerne som gikk inn for vanvittigheten driter sikkert i slikt all den tid de får komme og klippe noen snorer. Trond Giske gikk sikkert i fistel i en voldsom orgasme under åpningen.
Jeg for min del prøvde faktisk å følge litt med på åpningen nå i helgen. Det vil si; jeg svisjet innom i reklamepausene på andre kanaler. Og Opera er kjedelige greier. Ballett er vel om mulig enda mer kjedelig, men jeg har sett litt for lite ballett til å kunne uttale meg bombastisk om akkurat den saken. Jeg blir likevel neppe å renne ned dørstokken på den nye Operaen, for å si det forsiktig.
Det er jo noe merkelig at vi tillater slikt i dette landet. Hvem har ansvaret? Hvem sa Ja til dette? Hvordan er det mulig å forsvare en slik pengebruk når de gamle går for lut og kaldt vann og elevene fryser halvt ihjel på skolene? Hvordan?
Forklaringen du ikke vil høre
Faktum er at Operaen går over kulturbudsjettet. Det er altså snakk om helt andre penger enn de pengene som går til veier, skoler og eldreomsorg. Staten er nemlig merkelig på denne måten; de opererer ikke som alle oss andre med den samme lommeboken. For staten har mange lommebøker, og de kan ikke på noen som helst måte blandes sammen. Dette fikk jeg selv erfare da jeg representerte Høyre i noen råd og utvalg i Alta Kommune for noen år siden. Saker som for meg virket som en «No-brainer», ble bryskt avfeid av administrasjonen. Man kan jo ikke bare overføre penger fra et budsjett til et annet og sånn. For det er ikke samme lommebok.
I Alta Kommune var det en blind gutt som krevde litt ekstra undervisning. Dette kostet kommunen ca 50,000 kr i året. Gutten fikk avslag. Kommunen hadde ikke råd. Greit nok. Har man ikke penger, så har man ikke penger. Cose closed. Neste sak, samme møte, 5 minutter etter at vi hadde ødelagt denne guttens framtid: utdeling av kulturmidler. 300,000 kr. De skulle gå til lag og foreninger og slikt.
Jeg fremmet da et forslag om at vi tok kr 50.000 fra kulturmidlene og ga dem til den blinde gutten. Jeg foreslo at vi skulle ta de pengene som skulle gå til lag og foreninger som bare bestod av voksne folk, som Alta Sjakkklubb, Alta Husmorlag, osv – og liksom bare gi dem til den blinde gutten i steden.
Da grep administrasjonen inn og fortalte ganske enkelt at kulturmidler ikke kunne brukes til dette, siden de altså stod på et annet budsjett. Man kan ikke bruke kulturmidler til opplæring og omvendt. Det er dette vi nå ser enda en gang med Operaen. Kultur er kultur og vei er vei, og det er ikke snakk om samme budsjett og ikke samme lommebok – så da er det greit.
Operaen forsvinner
Det litt morsomme er jo at hvis klimaforskerne får rett, noe mye tyder på, så vil hele Operaen ligge under vann i løpet av noen få år. Operaen ligger nemlig helt nede i vannkanten. Morsomt. 4 milliarder rett i fjorden. En annen morsom ting er at Operaen ikke funker i … Opera! Nettleseren altså. Den norske stoltheten Opera funker ikke på Den Norske Operaens nettsider. Det er egentlig bare litt pinlig.
Men også det billigste poenget jeg noensinne har sett.
Hele greia er vanvittig fra A til Å, uansett ståsted.
Unntatt fra snobbenes side. Folk som har veldig god råd fra før blir sponsret for å gå der, og veldig få andre gjør det.
Man må jo ta vare på rikfolket på oslos vestkant. De har det jo så fælt..
Hele problemet du beskriver kan kokes ned til en sak: Byråkratiet, og hvem som kontrollerer byråkratiet. Penger er det nok av. Bare ikke til de viktige sakene.
Komisk er det jo også at noe av det denne regjeringen gikk til valg på – kampen mot fattigdommen – ikke har fått bevilget like mye penger som fiffen nå subsidieres med! Grotesk, men normalt i en elitistisk verden
@Helge: Operaen blei vel faktisk planlagt allereie i 2000 (regjering: Krf, SP, V), så eg vil ikkje akkurat seie at dette er noko raudgrønt noko.
Jeg er ikke en fan av opera men jeg lastet akkurat ned prislisten fra http://www.operaen.no/, og gjett hva? Prisene er faktisk på samme nivå som konserter! Så argumentet om dette er for rike mennesker faller bort. Med mindre dere synes helt vanlige konserter er forbeholdt eliten også?! I så fall er det greit å finne seg en jobb, det hjelper. Da blir dere faktisk med i «eliten» dere også 🙂
Grenseløs klaging: De prisene er på konsertnivå fordi STATEN subsidierer dem! Hadde ikke staten gjort det hadde de kostet over 2500 kr stykket. Og husk at det er ikke mange konsertene som subsidieres på samme måten som operaen!
@Redaktøren: Tja, Spektrum betalar ei husleige på 1000kr kvart år. Dette for ei tomt som nok hadde kosta atskillige hundretusenar i leige, og fleire titals millionar i kjøp.
Det er nok ikkje like mykje som Operaen, men ikkje sei at det ikkje er subsidiering.
Slik subsidiering av tomtepris er for øvrig vanleg i fotballen også. Det er vel stort sannsyn for at VIF permanent skal overta velodromen på Valle for ei krone.
tanketom: joda subsidiering forekommer andre steder også. Men å sette noen hundre tusen opp mot noen hundre millioner – som i operaens tilfelle – blir for sykt.
@Redaktøren: Så har verken VIF-kampar eller Oslo Spektrum same kraftige synergieffekter på området rundt som ein vellukka Opera vil ha heller. Den kosta nok (for?) mykje, men den vil ha positive effekter på området rundt, og på Oslo i heilskap i form av turisme og eit nytt landemerke.
Eg vil uansett ikkje seie at PJ Harvey eller Seigmen er verken opera, ballett eller særleg sossete. Trur operaen vil bli ein fin storstue for all slag type musikk.
For å rette på deg. Det er ALDRI 3 like bokstaver etter hverandre i ett ord. Det skrives ikke «sjakkklubb», men «sjakklubb».
Ellers vil jeg si at jeg har de samme synspunktene på operaen som deg.
Og om det koster 500 kr å gå på en forestilling, har du råd til å gjøre det HVER uke mr Grenseløs Klaging?
Ja, hva skal man si 2 år etter denne klagesangen om operaen?
Operahuset er blitt den STØRSTE turistattraksjonen i Oslo med 1,3 millioner besøkende første året!!!!
Operataket er blitt et rekreasjonssted for byens innbyggere der man kan nyte utsikten, høre på konserter, ta en kopp kaffe, slappe av….
Tilbudet fra scenene inne i selve huset har vært svært varierte med alt fra barneforestillinger, rockekonserter og selvsagt opera og ballett.
Godt at det finnes folk som tenker tanker som rekker lengre enn nesetippen. Forslag om ny opera i Oslo ble framsatt allerede i 1917. Tida var midlt sagt moden, og jeg er glad for at operaen er blitt et hus for alle. Praten om ‘eliten’ virker utrolig gammeldags i 2010.