Tromsø er et boligmarked i full og fullstendig krise. Det ligger 800 boliger til salgs på finn.no, over det dobbelte av det som ligger ute til salgs i for eksempel Oslo. Og da skal man huske at Tromsø er en liten by med knapt 60,000 innbyggere. Det bor flere på Grønland i Oslo enn det bor i hele Tromsø Kommune. Da er antallet boliger til salgs ganske dramatisk.

Det har lenge vært et marked for tullinger, idioter og cowboyer i Tromsø. Banker, utbyggere og meglerfjortiser har hjulpet folket over i gjeldsbomber av dimensjoner. Særlig bankene har et ansvar oppe i dette. Og ikke minst; spekulantene som kjøpte seg inn i stadig flere nye prosjekter bare for å kunne cashe ut hundretusener av kroner i løpet av noen måneder.

Likevel, man skal ikke unnta folket ansvar. For redaktøren har med egne øyne sett cowboy-virksomheten på nært hold. Og redaktøren har med egne øre hørt meglerfjortiser uttale seg om ting de strengt talt ikke har peiling på. Det hjelper ikke med pianolakk på skoene og i håret hvis man ikke vet hva taket er isolert med, for eksempel.

En gang var vi på visning i en leilighet i et borettslag som kalles Utsikten. Bygget på 70-tallet. Prisantydning ca 1,4 millioner. Og, i leiligheten var det mugg. Og dessuten fuktskader i taket på badet. Derfor; redaktøren ringte en byggekyndig og spurte om ditten og datten i forhold til dette. Og kom til den konklusjon at det ikke var lurt å kjøpe. Noe som var en grei konklusjon. Men, her er det skremmende:

  1. Megler visste ikke om mugget og fuktskaden. Vi måtte vise ham det. Og dessuten forklare ham hva mugg var. Ganske spesielt.
  2. Badet var pusset opp av beboerne selv. Derav fuktskaden. De var nemlig ikke fagfolk. Og, bad er våtrom. Det er ikke helt tilfeldig at man vanligvis overlater badet til fagfolket. Ikke helt tilfeldig, liksom.
  3. Boligen ble likevel solgt! I løpet av 5 minutter! Til 200,000 over takst! Av hvem? Tja. Fyren som kjøpte var en tur i stua, snudde på hælen og la inn bud. Så enkelt kan det gjøres. Og så utrolig skremmende.

Han brukte nok lenger tid på å bestemme om han skulle ha Lettmelk eller Skummet melk sist gang han var å handlet. Han brukte sikkert mer energi på å tenke igjennom om han skulle kjøpe seg popcorn eller stratos, enn da han handlet bolig til over én og en halv million.

Med slike kunder er det jammen ikke rart ting går rett til helvete.