I forrige del av vår artikkelserie – der vi setter søkelyset på nyhetskanalene her i landet – ga vi TV2 9 av totalt 18 mulige poeng. I denne omgang skal vi se nærmere på TVNorge. Som vanlig gransker vi kanalen innen følgende kategorier:

  • Innhold: Hvordan er nyhetene presentert? Hvordan er nivået på den informasjonen vi får presentert? Hvilke innholdsdeler består nyhetssendingene av? Er det bare nyheter? Er det sport også? Får vi været?
  • Babefactor: Rett og slett: hvor sexy er de damene som gir oss nyheter?
  • Irritasjonsmomenter: Finnes det noe å irritere seg over med nyhetene? Er det for mye reklame? Hvor lange er reklamepausene mellom været og sporten? Andre ting som irriterer oss?

Det er mulig å oppnå 6 poeng innen hver kategori, til sammen altså 18 mulige poeng. TV2 fikk, som sagt, 9 poeng. Nå skal vi se hvordan TVNorge gjør det:

TvNorge var Norges første reklamefinansierte TV-kanal, og kom første gang på lufta den 5. desember 1988. En av de fire grunderne var Hallvard Flatland, som senere havnet bak lås og slå for litt kriminelle greier, men nok om det. TVNorge hadde en rekke suksesser i sine første år, der særlig Casino med nevnte Flatland bør nevnes. Men også «Reisesjekken» var en suksess, der tullinger fra distriktet skulle finne hverandre i løpet av førti minutter inkludert reklame. Kanalen startet sine nyhetssendinger rundt år 2000.

INNHOLD:

TVNorge har en «nyhetshalvtime» som starter klokken 1800, bestående av en ti-minutters nyhetsdel kalt «Aktuelt», fem minutter med Sport, to minutter med Været og så ti minutter med Kjendisnyheter i programmet «Spotlight». De ulike delene er atskilt med heftige mengder reklame.

TVNorge baserer seg i stor grad på det vi kan kalle «Sexy» nyheter, som vil si Tabloid presentasjon med store bilder, korte sekvenser og rent generelt et stort fokus på det absolutt viktigste som har skjedd. En liten «glad»-sak er det også ofte ryddet plass til.

En typisk sending består dermed av fire saker av typen «Fem hundre drept i jordskjelv/terror/bilkrasj/osv» før det hele avrundes med nyheten om at undulaten Gullfaks har fått åtte unger. Du fatter sikkert skissa.

Det hele må sies å være midt på treet. Ikke bra, ikke dårlig. Middels. Man får med seg det viktigste i alle kategorier. Det hele er pent rappet inn i en pen innpakning med pene presentatører.

Karakter: 3/6

BABEFACTOR:

TVNorge har vært hoffleverandør av sexy babes på TV i en årrekke, og mange av TVNorges babes har forsvunnet til større aktører som TV2 og NRK. Av de hotteste kan vi nevne Cathrine Fossum, Anita Reinton Utgård og Anne Rimmen.

(Bilde: Eva Charlotte Stenset. Aktuelt, TVNorge)

(Bilde: Vibeke Klemetsen, Været på TVNorge)

Kanalen har skjønt at de ikke kan konkurrere på seriøsitet eller troverdighet med NRK. De leverer isteden et sexy produkt der man får med seg det viktigste, og kanskje fyller opp egen fantasiverden samtidig. Kort fortalt er det sånn at de sexy kvinnene presenterer nyhetene og været, mens gutta tar seg av sporten.

Av nyhetsankere er Eva Charlotte Stenset den aller deiligste pr idag, tidligere Frøken Norge som hun er. På Værfronten oppfyller Vibeke Klemetsen mange behov og Synnøve Skarbø og Lone Sletten gir oss mangt et klimaks i Spotlight.

Kanalen hadde fått toppkarakter på babefactor hadde det ikke vært for at de har mannlige ankere i sporten og av og til i været. Disse mannlige ankerne er av en eller annen grunn alle sammen hentet fra miljøet rundt kiking. Eller drageflyging på surfebrett, om du vil.

Karakter: 5/6

IRRITASJONSMOMENTER:

I likhet med TV2 har TVNorge litt for mye reklame. Mellom sporten og været er det sykt mye reklame og også mellom været og spotlight får reklamemusklene kjørt seg. Et klart irritasjonsmoment. Vi skjønner reklamen, men vi skjønner ikke mengden. Og egenreklamen for døve programmer irriterer noe sinnsykt.

Ellers er det lite å trekke for, annet enn de mannlige sportsankerne som er jævla irriterende. De kan lite eller ingenting om sport, og uttaler ofte navn feil og oppfører seg som de playboy’ene de er. De vet sikkert litt om drageflyging, men sport har de ikke peiling på.

Likevel, TVNorge irriterer oss ikke all verdens. Trekk for mengden reklame og irriterende menn.

Karakter: 4/6

OPPSUMMERING:

TVNorge scorer høyt i alle kategorier og oppnår imponerende 14 av 18 mulige poeng. Nesten toppscore på babefactor er et klart kvalitetstegn. Kanalen har litt å forbedre på seriøsitet og troverdighet, og kanskje litt å hente på irritasjonsmomenter. Hadde de byttet ut de irriterende mannfolka med noen sexy babes hadde de oppnådd 16 av 18 poeng.

De slår iallefall TV2 klart. Det spennende blir å se hvordan NRK gjør det i neste episode av denne artikkelserien. Følg med!